رئیس سازمان محیط زیست در تازه‌ترین سخنان خود در باره وضعیت دریاچه ارومیه گفت دست کم هفت سال دیگر زمان لازم است تا این دریاچه به تراز اکولوژیکی برسد.

عیسی کلانتری در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد که دریاچه ارومیه در حال حاضر سومین سال دوره سه ساله نخست برای تثبیت را می‌گذارند و برای احیای کامل به چهار سال دیگر زمان نیاز است.

وی بدین ترتیب عنوان کرد که دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ خورشیدی به تراز اکولوژیکی خود می‌رسد و شرایط ایده‌آل خواهد داشت.

رئیس سازمان محیط زیست ایران در ادامه یادآور شد که وسعت دریاچه ارومیه پس از احیا کامل به ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و حجم آب موجود در آب نیز ۱۵ میلیارد متر مکعب خواهد بود؛ وی همچنین زیر آب رفتن کل مناطق نمک خیز و غلظت ۲۵ درصدی نمک در آب را از دیگر ویژگی‌های دریاچه ارومیه پس از احیا توصیف کرده است.

image 88 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آقای کلانتری کاستن از موارد مصرفیِ آب دریاچه ارومیه، به خصوص کاهشِ ۴۰ درصدی استفاده از آب برای مصارف کشاورزی را از جمله برنامه‌های درنظر گرفته شده برای کمک به تامین آب مورد نیاز این دریاچه خواند و از ایجاد و تکمیل تصفیه خانه‌هایی در شهرهای اطراف و ورود دست کم ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری به عنوان دیگر طرح‌ها در این خصوص نام برد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران همچنین اعلام کرد که با تغییر الگوی کشت حوزه دریاچه و توقف توسعه سطح زیر کشت آبی از سال آینده ۴.۲ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه اضافه خواهد شد.

وی دریاچه ارومیه را نخستین دریاچه خشک شده جهان معرفی کرد که دوباره در حال احیا شدن است. به گفته آقای کلانتری برای پروژه احیای دریاچه ارومیه یک میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته شده است.

عیسی کلانتری در بخشی دیگر از این گفتگو در باره طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت که این طرح «از لحاظ محیط زیستی خطری برای دریای خزر ندارد» اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی هنوز به سرانجام نرسیده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *