فرهاد نوری

امسال دایکندی شاهد جشن سیب «دخترشاه» و نمایشگاه محصولات زراعتی این استان بود. در این نمایشگاه سیب و دیگر محصولات زراعتی، مسئولان و باشند‌گان استان دایکندی نیز حضور داشتند و خواستند که این جشن را هر چه با شکوه‌تر برگزار کنند.

سیب «دختر شاه» از معروف‌ترین و خوش‌‌مزه‌ترین میوه‌های استان دایکندی به شمار می‌رود و در افغانستان شهره است.

سید عبدالواحد فیروزی، رئیس اداره کشاورزی، مالداری و آبیاری استان دایکندی، در پیوند با برگزاری جشن سیب دخترشاه چنین گفت: «هدف از برگزاری جشن سیب دخترشاه و نمایشگاه محصولات زراعتی، بازاریابی برای این محصولات در سطح ملی و منطقه‌ای است، زیرا می‌خواهیم با برگزاری این گونه‌ برنامه‌ها به زحمات کشاورزان‌مان اهمیت دهیم و بازاریابی کنیم. »

آقای فیروزی گفت: «در نمایشگاه سیب دخترشاه، محصولاتی از قبیل بادام، سیب، زعفران، انار، انگور، زردالو، ناک و شفتالو که از کیفیت بالایی برخوردارند به نمایش گذاشته شده است و نیاز است تا از این طریق، محصولات ما معرفی شود. اکنون برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها باعث شده است که بادام دایکندی در سطح کشور و منطقه شهرت پیدا کند و بادام درجه یک شناخته شود. »

image 45 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رئیس اداره کشاورزی دایکندی در حال حاضر نیز از عدم فروش محصولات زراعتی این استان شکایت دارد و می‌گوید:«محصولات کشاورزی ما هنوز هم بازار فروش مناسب ندارد و بخش زیادی از این محصولات به موقع به فروش نمی‌رسد و فاسد می‌شود. »

محمد ضیاء همدرد، استاندار دایکندی، نیز در پیوند با جشن سیب دخترشاه و عروس و محصولات زراعتی این استان گفت: «کشاورزی و زحمات کشاورزان، اساس اقتصاد کشور است. اکنون ما روی مکانیزه‌سازی زراعت استان دایکندی، بهتر شدن فراوردهای زراعتی، ایجاد ذخایر محصولات کشاورزی و باغداری، بسته‌بندی بادام و سیب جهت فروش و بازاریابی بهتر کار داریم و این موارد را از طریق وزارت‌های مروبطه کشور پی‌گیری می‌کنیم. »

آقای همدرد، در پایان سخنانش افزود:«سیب دخترشاه و بادام استان دایکندی از شهر خوبی در سطح کشور و منطقه برخوردار است. »

محمد شعیم احمدی، شهروند افغانستان، می‌گوید: «برگزاری نمایشگاهای محصولات زراعتی بهترین راه برای شناخت فرآورده‌های کشور ما است. اگر نمایشگاه سیب دخترشاه نمی‌بود، مردم چگونه از داشتن این گونه سیب آگاه می‌شدند. من طرفدار بیشتر شدن نمایشگاه‌ها در کشور هستم، زیرا این کار باعث می‌شود که داشته‌های ما هم به نمایش گذاشته شود و هم برای آن‌ها بازاریابی شود. از دولت‌مردان و به ویژه وزارت کشاورزی و مالداری و آبیاری کشور می‌خواهم که به کشاورزان و محصولات‌شان توجه جدی کنند و بکوشند که پیش از آن که فرآورده‌های کشاورزان ما فاسد شود، بازار خوب داخلی و خارجی پیدا کنند تا با این کار هم جیب کشاورزان ما و هم جیب دولت پر شود. »

حاجی نوروز، یکی از باغداران سیب در افغانستان، می‌گوید: «خواست ما از دولت‌مردان کشور این است که کشاورزان را حمایت کنند و تلاش کنند که برای فرآوردهای زراعتی ما بازارهای خوب و مناسب داخلی و نیز خارجی فراهم شود، چون اگر ما بتوانیم محصولات خود را پیش از آن که فرسوده یا فاسد شود در بازارهای داخلی یا خارجی به قیمت خوب به فروش برسانیم، هم به نفع ما است و هم به نفع اقتصاد کشورمان. من چند پیش در رسانه‌ها دیدم که میوه‌های تازه در شماری از استان‌های کشور بازار خرید نداشته و یا فاسد شده، یا به قیمت ناچیز به بازار عرضه شده است. این وضعیت کشاورز را وادار می‌کند که دیگر در آن زمینه کار نکند و برای به‌دست آوردن لقمه نانی، راه و چاره‌ای دیگر جست‌وجو کند. »

نعیم الله توریالی، میوه فروش در بازار کابل، می‌گوید: «میوه‌های تازه افغانستان بدون شک از کیفیت خوبی برخوردار است، اما متاسفانه بازار خرید خوبی ندارد. مردم ما بیشتر میوه‌های تازه کشورهای خارجی را که مواد شیمیایی هم به آن‌ها افزوده شده است، می‌خرند. من از مردم می‌خواهم که از میوه‌های تازه و محصولات زراعتی افغانستان خریداری کنند تا با این کارشان هم به کشاورزان کمک شود و هم میوه‌های خوب و با کیفیت به‌دست آورند. دولت ما نیز نباید اجازه دهد که میوه‌های تازه و آلوده به داروی خارجی وارد بازارهای افغانستان شود، چون محصولات زراعتی خارجی بازار فروش محصولات وطنی ما را نیز خراب کرده است و نباید چنین کاری صورت گیرد. »

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *