بزرگترین غار جهان با نام سونگ دونگ در کشور ویتنام قرار دارد. این غار برای اولین بار در سال 2009 کشف و کاوش شد. از سال 2013 بازدید از این غاربرای عموم آزاد اعلام شده است. بزرگترین غار جهان در پارک ملی Phong Nha-Ke Bang واقع شده است.

ماجرای کشف این غار نیز جالب است.

یک مرد محلی  با نام هو خان ​​در سال 1990 Son Doong را هنگام جستجوی پارک ملی Phong Nha-Ke Bang برای یافتن غذا و چوب کشف کرد.

image 221 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در این منطقه را برای پیدا کردن چوب و کسب درآمد از فروش آنها جستجو میکرد. هوخان در حین جستجو ، در میان صخره ها  دهانه غار را مشاهده کرد .

او متوجه ابرهایی شد که از ورودی غار بیرون می آمدند .همچنین  صدای رودخانه ای را از جایی از درون غار می شنید. با این اوصاف او به خانه برگشت و موضوع غار را نیز فراموش کرد.

چندی بعد و به صورت اتفاقی هو خان با هاوارد و دب لیمبرت از انجمن تحقیقات غار انگلیس (BRCA) ، که در حال انجام عملیات اکتشافی غارنوردی در منطقه بودند ، ملاقات کرد.

آنها پس از شنیدن داستان های او ، هو خان را ترغیب کردند که غار را دوباره پیدا کند ، که سرانجام وی پس از چندین بار تلاش در سال 2008 موفق به انجام این کار شد. در سال 2009 ، او هوارد ، دب و تیم دیگری از متخصصان غارنوردی وارد این شگفتی جغرافیایی شده و به صورت مقدماتی بخشهایی از غار را شناسایی کردند.

پس از اولین بررسی در سال 2009 ، تیم توانست به این نتیجه برسد که این غار بزرگترین و وسیعترین فضا را در میان تمام غارهای جهان داراست.

image 222 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نهایت این غار “سون دونگ” نامگذاری شد و آقای هوخان نیز هنوز بخشی جدایی ناپذیر از غار سون دونگ است.

لازم به یاد آوری است که از گذشته، جنگل های بارانی در ویتنام ،منطقه  منحصر به فردی برای بوجود آمدن غارهای وسیع به شمار می آمده است .

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *