مدیریت کوسه با پهباد،یک روش جدید برای کاهش حوادث ناگوار است.هفته گذشته یک دوربین پهپاد تصاویری از نزدیک شدن  یک کوسه سفید به  یک موج سوار را در سواحل نیو ساوت ولز استرالیا ثبت کرد.

دراین تصاویر یک کوسه سفید بزرگ  کاملابه یک موج سوار بدون اینکه او متوجه شود ،نزدیک شده بود. موج سوار ، پس از شنا کردن و رسیدن به ساحل موفق به  دیدن تصاویر تهیه شده توسط پهباد، شد. این موضوع شدیدا او را شوکه ساخت.اگر این تصاویر توسط پهباد ثبت نشده بوداو هرگز نمی دانست که یک کوسه 1.5 متری، در نزدیکی پاهای  او قرار داشته است.

image 104 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مت ویلکینسون ، یک طرفدار موج سواری ، در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: “من در پشت ساحل شارپس به تنهایی در حال گشت و گذار بودم ، ناگهان سر و صدایی را شنیدم ، به اطراف نگاه کردم اما چیزی را نمی دیدم. سپس هواپیمای بدون سرنشین پایین آمد و به من گفت که یک کوسه خطرناک در منطقه وجود دارد ، به ساحل برگرد.”

این پهپاد توسط یک موسسه به نام Surf Life Saving NSW اداره می شود ، سازمانی که 34 منطقه ساحلی معروف در New South Wales را توسط هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) رصد می کند تا موج سواران و شناگران را از وجود کوسه های بزرگ مطلع کند. این برنامه بخشی از استراتژی مدیریت کوسه 8 میلیون دلاری دولت است. هدف این است که با بیرون آوردن مردم از آب در هنگام حضور کوسه های بزرگ ، از حملات کوسه جلوگیری کنند. وقتی کوسه ای مشاهده شد ، هواپیماهای بدون سرنشین پیامی را که از قبل ضبط شده اند پخش می کنند و به افرادهشدار می دهند که خودرا به ساحل برسانند.

در فیلمی که توسط پهپادتهیه شده ،می بینیم که کوسه به ظاهر کنجکاو به سمت ویلکینسون شنا می کند. همانطور که او روی تخته دست و پا می زند ، کوسه از پشت نزدیک می شود ، اما ناگهان دور می شود و از دید خارج می گردد.

ویلکینسون می گوید:”من تمام زندگی ام با کوسه ها گشت و گذار کرده ام ، می فهمم که آنها آنجا هستند ، شناخت کافی از آنها دارم تا بدانم علاقه زیادی به انسان ندارند. من امروز خوشحالم که کوسه در آخرین ثانیه تجدید نظر کرده است .

image 105 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته حملات کوسه ، به ویژه حملات مهلک کوسه ، نادر است. بر اساس آمار موسسه بین المللی حمله کوسه موزه فلوریدا ، در سال 2019تعداد 64 حمله کوسه بدون تحریک در سراسر جهان و 41 حمله پس از آزار و اذیت شناگر یا غواص،از سوی کوسه رخ داده است. تنها پنج مورد از حملات منجر به مرگ شده بود .بر طبق آمار همین موسسه  ، به طور متوسط ​​سالانه چهار حمله کشنده کوسه ،در سراسر جهان رخ می دهد.

با این وجود ، استرالیا تعداد نسبتاً زیادی از برخورد کوسه و انسان را ثبت کرده است ، زیرا کوسه ها تمایل دارند در همان منطقه ای که موج سواران و شناگران شنامی کنند، حضور یابند. در سال 2019 ، این کشور از نظر تعداد حملات بی دلیل کوسه ها، با 11 حمله بعد از ایالات متحده  در رتبه دوم قرار گرفته است.

ویلکینسون می گوید: برنامه پهپادی باعث می شود او احساس بهتری نسبت به تقسیم فضا با کوسه های بزرگ بزرگ داشته باشد.

وی گفته: “خوب است بدانید که پهبادها به طور مستمر در ساحل بالا و پایین می شوند و می توانند آنچه که ما نمی توانیم ببینیم را ثبت و ارایه کنند.این موضوع باعث می شود افراد حاضر در این سواحل احساس راحتی بیشتری داشته باشند.” از سویی دیگر  “این امر باعث می شود که دیگران به این موضوع واقف شوند که کوسه هایی در آنجا وجود دارند، اما این کوسه ها بدون هیچ قصد و نیتی فقط می خواهند شنا کنند. برای ما  موج سوارها خوب است بدانیم که در اطرافمان یک کوسه  بزرگ وجود دارد و قرار نیست دردسری هم برای ما ایجاد کند.”

ترجمه علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *