طباخی گیلانی عنوان کتابی است به قلم یک بانوی مازنی الاصل که آنرا در گیلان منتشر نموده است.این کتاب که در سال نودو دو به سفارش حوزه هنری گیلان توسط انتشارات ایلیای رشت باز نشر شد، به قلم مرحومه فهیمه اکبر وگردآوری فروغ نیا است و نخستین کتاب دستور طبخ غذاهای بومی گیلان است که در سال هزارو سیصدو سی و هشت منتشر شده و مجموعه‌ی جالب توجه و منحصر به‌فرد از شیوه‌ی طبخ غذاهای گیلانی را در خود دارد.

البته در طی دهه های اخیر کتاب های آشپزی دیگری هم در گیلان منتشر شده اند که کتاب های: هنر آشپزی در گیلان نوشته مرحومه زری خاور(مرعشی)، دستپخت گیلانی نوشته طیبه پور سعید، آشپزی سنتی گیلان نوشته زهرا احمدی معافی، آشپزی در سرزمین گیلان نوشته کامیار شمس، طبخ غذاهای محلی گیلان نوشته پوران حاجتی ، سفره گیلان نوشته ربابه کاتبینی( سمیع زاده) وسفره گیلانیا اثر فتانه یادگان از آن جمله اند.

image 277 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما مرحومه یمین اسفندیاری معروف به “فهیمه اکبر” اصالتاً مازندرانی است  که در تهران زاده شد.  فهیمه اکبر،در سال هزارو سیصدو هفده شمسی پس از ازدواج با مرحوم مهندس محسن خان اکبر (از فرزندان میرزا فتح الله خان اکبر سپهدار اعظم رشتی)به گیلان آمد و  به پژوهش در آواها و آداب محلی گیلان زمین پرداخت. اکبر در اکثر انجمن‌ها و سازمان‌های خیریه و مجامع زنان عضویت داشت و مسئول کمیسیون هنری جمعیت راه نو بود.

در کتاب بیمارستان های رشت، نوشته ی دکترسید حسن تائب، از او به عنوان عضو و بازرس منصوب از سوی نخستین هیات مدیره ی  بنگاه حمایت مادران و نوزادان رشت(زایشگاه) به تاریخ دوم تیرماه هزارو سیصدو بیست نام برده شده است.

همچنین در جلد دوم  کتاب پیشگامان فرهنگ گیلان، نوشته سید ابراهیم مروجی، عکسی دیده می‌شود که خانم اکبر را در میان جمعی از کاروان استقبال کنندگان جهان پهلوان نامجو نشان می‌دهد که در شهر لنگرود برپا شده بود و در این عکس همسر خانم اکبر، محسن خان اکبر نیز دیده می‌شود.

او در سال سی و پنج نخستین غرفه‌ی گیلان رادر جشنواره‌های فرهنگی و هنری تهران افتتاح کرد. فهیمه اکبر به زبان های روسی،آلمانی،انگلیسی و فرانسوی نیز تکلم می‌کرد .

این بانو که در حوزه موسیقی محلی هم فعال بود، عاقبت در شهریور سال  ۱۳۸۸  در سن نودو دو سالگی درآمریکا درگذشت.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *