ابراهیم میر فخرایی روایتگر وقایع نهضت جنگل ،معلم،روزنامه‌نگار، وکیل و پژوهنده گیلانی متولد رشت بود. پدرش حاجی رضا، تاجر رشت و یکی از اعضای انجمن ایالتی گیلان در دوره مشروطیت بود. او تحصیلات اش را در یک مکتب محلی آغازید و در سن پنج سالگی تحصیلات مدرن را در مدارس ابتدایی مجیدیه ،اتفاق و شمس پی گرفت. در سن شانزده سالگی به مجرد تکمیل کلاس هشتم، برای ادامه تحصیل به کالج پتریرکله بیروت رفت، ولی گسترش جنگ جهانی اول او را مجبور کرد پس از هفده ماه به ایران برگردد. در تهران او در دبیرستان‌های سیروس و دارالفنون تحصیل کرد. جایی که در آن مدرک کلاس دهم را گرفت. چندی بعد او رفت تا میرزا کوچک جنگلی ، رهبر نهضت جنگل را در مرکز فرماندهی کل او در گوراب زرمیخ صومعه سرا ببیند. او به نهضت پیوست و تا شکست آن با آن باقی ماند و نهایتاً سرپرست امور فرهنگی آن شد.
بعدها او معلم شد و در مدرسه ابتدایی سعدی در انزلی به عنوان مدیر خدمت کرد. دو سال بعد او تدریس تاریخ، فارسی و فرانسه را در دبیرستانهای شماره یک ودو رشت آغازید. طی این سالها او به روزنامه‌نگاری هم مشغول بود و به عنوان ویراستار روزنامه محمود رضا طلوع مطالب شدیداً انتقادی نسبت به دولت وقت می‌نوشت. در سال ۱۳۰۶ خورشیدی مجله فروغ را منتشر کردکه فقط یک سال دوام آورد. در همان سال او، ظاهراً به دلیل برانگیختن دانش‌آموزان برای اعتصاب و حمایت از یک دانش‌آموز اخراج شده، از سمت آموزشی اش در رشت اخراج شد.

image 229 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


پس از این فخرایی درسهای حقوقی را که توسط وزارت عدلیه ارائه می‌شد گذراند و تصدیقی گرفت تا به وکالت بپردازد.در سال ۱۳۲۴ او برای یک سال دیگر مجله فروغ را منتشر کرد و به عنوان دبیر حزب جنگل کار کرد که توسط چندی از یاران سابق میرزا کوچک خان تشکیل شده بود و به همراه حزب ناسیونالیست ایران به ائتلاف با حزب توده ایران پیوست. چندی بعد از خدمات دولتی بازنشسته شد. او سرانجام درشانزدهم بهمن سال شصت و شش خورشیدی در تهران درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد، ولی در سال هفتاد بقایای جنازه‌اش به رشت منتقل شد و در جوار مقبره میرزا کوچک جنگلی در گورستان سلیمانداراب رشت به خاک باز پس داده شد.
از آثار معروفش باید به کتاب “سردارجنگل ” اشاره داشت که وقایع نهضت جنگل را بدست میدهد.ویژگی برجسته این کتاب آن است که نویسنده کتاب ، خود از مجاهدین جنگل بوده و در بسیاری از وقایع حضور داشته. دیگر اینکه دقت و حساسیت مؤلف رعایت بی‌طرفی از نکات دیگر کتاب است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *