آ“آژنگ نیوز”:تش نقش بسیار مهمی در تکامل انسان ، داشته  است. دانشمندان گمان می کنند که انسان بدون کنترل آتش ،احتمالاً هرگز مغزی بزرگ نداشت ونمی توانسته از مزایایی که در نتیجه بکار گیری آن حاصل می شود ، استفاده کند. اما چه زمانی انسانها برای اولین بار کشف کردند که چگونه از آتش استفاده کنند؟

ایان تاترسال ، دیرینه شناس و محقق در زمینه پیدایش  بشر در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک گفت: “این یک سوال فریبنده است.” “شاید شواهد بکارگیری آتش خیلی خوب حفظ نشد ه باشد . آنچه ما می بینیم فقط بقایای چیزی است که قبلاً بصورت بسیار گسترده تر وجود داشته است . البته خود همین موضوع نیزیک حدس است. بهر حال باید اعتراف کنیم  که ما نمی دانیم.”

آنچه کارشناسان می دانند این است که طبق یک مقاله که  در سال 2016 در ژورنال Philosophical Transactions of the Royal Society B ، منتشر شده است .ازحدود 400000 سال پیش ، شواهد بکارگیری آتش در اروپا ، خاور میانه ، آفریقا و آسیا موجود است. کارشناسان استفاده از آتش را گسترده می دانند ، اگرچه احتمال پیدا کردن اماکنی با مدارک مستند هنوز هم نسبتاً کم هستند.

image 68 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تاترسال گفت : حداقل بررسی دو سایت باستانی  نشان می دهد که انسانهای اولیه از آتش از 400000 سال قبل استفاده می کردند. به عنوان مثال ، در یک سایت در فلسطین  ،با قدمت حدود 800000 سال ، باستان شناسان قطعاتی از چوب ، سنگ چخماق و قطعات چوب سوخته  را پیدا کرده اند. براساس مقاله منتشر  شده در سال  2012 در ژورنال Proceedings of the National Academy of Science ،همچنین  دانشمندان در یک سایت دیگر ، به نام غار Wonderwerk در آفریقای جنوبی ، شواهدی یافتند که نشان می دهد انسان حدود 1 میلیون سال پیش از آتش استفاده کرده است. در آن غار ، بقایای استخوان و گیاهان سوخته و آنچه که به نظر می رسد مستند است ، پیدا کردند.

سارا هلوبیک ، دیرینه شناس و پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن ، گفت: “مدارک و اسناد بهره گیری از آتش بیشتر در غارها پیدا شده اند.به این ترتیب می توان گفت کشف آتش مربوط به زمانهای خیلی دور و زمانی است که انسانها در غار زندگی می کرده اند.

 اگرچه Wonderwerk اولین محلی است که بیشتر متخصصان قبول دارند که انسان ساکن در آن از آتش استفاده کرده است ، اما تئوری های دیگری نشان می دهد که  انسان باید خیلی زودتر از آتش استفاده کرده باشند، یعنی حدود 2 میلیون سال پیش .تحقیقات نشان داده که روده نیاکان انسان هومو از این زمان  شروع به کوچک شدن کرد و این نشان می دهد که چیزی مانند پخت و پز باعث می شود هضم غذا بسیار آسان تر شود. در همین حال ، مغز آنها  در حال رشد بوده که این امر نیز نشان میدهد  که انسان  به انرژی زیادی نیاز دارد. بنا بر این سوالی که پیش می آید این است که “از کجا می توان انرژی دیگری را بدون استفاده از آتش برای پختن غذا به دست آورد؟”

برای حمایت از این استدلال سارا هلوبیک دنبال نشانه هایی ازبهره گیری از آتش در دوران قدیمی تر رفته  و موفق شده در سایت باستانی  کوبی فروا شواهد جدیدی پیدا کند. کوبی فروا منطقه ای در شمال کنیا است که سرشار از بقایای دیرینه شناسی است که قدمت آن در حدود 1.6 میلیون سال است.  او تاکنون ، استخوانهای سوخته ای را پیدا کرده است که با سایر مصنوعات موجود در آن منطقه تکمیل می شوند. رسوبات سوخته به طور جداگانه دسته بندی شده بودند ، و نشان می دهد که در آنجایک منطقه برای حفظ آتش ساخته شده بوده و انسان های باستان بیشتر وقت خود را آنجا می گذراندند.

در مجموع هر زمان که استفاده ازآتش رایج شده باشد ، توانایی انسان در بدست گرفتن کنترل آتش ، باعث شده است که انسانها با فراهم آوردن محلی برای نگهداری آتش  در کنار اختراع لباس بتوانند  به سمت آب و هوای سردتر حرکت کنند.این امر زندگی در فضاهای جدید را فراهم ساخته است. هلوبیک می گوید: با استفاده از آتش احتمالاً شناخت انسان نیز افزایش یافته است. وی گفت: “مزایای استفاده ازآتش باعث افزایش دستاوردهای شناختی می شود. زیرا آتش یک چیز پیچیده است.” “اگر به طور نادرست از آن استفاده کنید ، می توانید خیلی صدمه ببینید.”

ترجمه احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *