در از سال 1347فعالیتی از طرف عده ای از نویسندگان ،مترجمین و شعرای معاصر برای اتحادیه صنفی از این جماعت ذیل عنوان کانون نویسندگان  شروع شده است.

کانون نویسندگان پس از مقدمات و به ثبت رسیدن ،فعالیت خود را رسما در زمینه کارهای ادبی و هنری و حقوقی و صنفی شروع خواهد کرد.به عنوان هیات موسس نام جلال آل احمد ،نادرپور،به آذین،براهنی،اسلام کاظمیه،هوشنگ وزیری،داریوش آشوری،سیاوش کسرایی،علی اصغر حاج سید جوادی ،نادر ابراهیمی و بهرام بیضایی شنیده شده است.

 با شنیده شدن زمزمه های آغاز فعالیت صنفی نویسندگان اهالی تئاتر و سینما هم برای ایجاد یک تشکل به تکاپو می افتند.عده ای از هنر مندان و کارگردانان  تئاتر دور هم جمع  می شوند تا  تا انتخابات هیات مدیره سندیکای هنر مندان تئاتر را برگزار نماید.در آن زمان عنوان می شود که:”این جلسه در واقع نتیجه سه ماه کوشش  عده ای از هنر مندان است که می کوشند  در این ابتذال و بلبشوی هنری راهی جداگانه  از دیگرانی که با عناوین   و توسل به هنرمند دنبال آلاف اولوفی هستند و سودی و مزایایی –دنبال کنند.راهی که در شان هنرمند اندیشمند تئاتر است و آنرا بعنوان بازگو کننده و جان دهنده عمیق ترین کلام ها و رسالتها را  می شناسند”.

image 168 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نام عده ای از کسانی که در جلسه شرکت کرده بودند به این شرح است:رفیع حالتی،صادق بهرامی ،لرتا،عطاءالله زاهد،مهین اسکویی،مصطفی اسکویی،عباس جوانمرد،حمید سمندریان،داود رشیدی،بهرام بیضایی ،پرویز صیاد،جالینوس ،محزون و مشایخی

 در این زمان علاوه بر هنرمندان ،سندیکای مدیران سینما هاهم در همین سال 1347 در حال شکل گیری است.

در مجله فردوسی این سال آمده است:جلسه هیات مدیره سندیکای مدیران داخلی سینما ها انجام شد. این سندیکا با حضور 60نفر عضو موجودیت خویش را اعلام کرده ،هیات مدیره به شرح ذیل است:

مهندس صدری:رییس هیات مدیره

ناصر نوربخش: نائب رئیس

مسعود نوربخش:دبیر

فراهانی :خزانه دار

ذکریا و نوذر کاوه :بازرس

برنجی و پرتو اعظم:عضو هیات مدیره

سواد کوهی و جعفر زاده:عضو علی البدل

هدف از تشکیل این مجموعه نیز پیدا کردن راهی برای تفاهم بیشتر تماشاچی با سینما  عنوان شده بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *