“آژنگ نیوز”:خانه اتحادیه یکی از عمارت‌های تاریخی و ثبت شده‌ تهران است که میان دو خیابان لاله‌زار و فردوسی قرار دارد. این خانه در میان مردم به خانه «دائی جان ناپلئون» معروف است چرا که سریال معروف دائی جان ناپلئون ساخته «ناصر تقوایی» در این خانه فلیمبرداری شده‌ است.

image 135 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در قدیمی خانه

خانه و باغ اتحادیه یا خانه امین‌السلطان مربوط به قاجار است که به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از باارزش‌ترین معماری‌های آن دوره شناخته می‌شود.

این خانه باغ متعلق به امین‌السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار بوده است که پس از کشته شدن او، توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریداری شده است. در سال ۱۲۶۱ هنگامی که باغ بزرگ لاله‌زار برای ساخت خیابانی به همین نام بخش‌بندی و فروخته شد، بخشی از آن به میرزا ابراهیم خان پدر علی‌اصغرخان اتابک (امین‌السلطان) رسید و با مرگ ابراهیم خان، پسرش بخش‌های دیگری از زمین‌های مجاور را خرید و به آن افزود.

image 137 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در جدید خانه

این باغ در دوران صدراعظمی میرزا احمد خان اتابک میزبان دیدارهای سرنوشت سازی بوده است. بسیاری از شخصیت‌های انقلابی و سیاسی دوران مشروطه این خانه را پناهگاه خود می‌دانستند. ناصرالدین شاه نیز به این خانه رفت و آمد کرده و ملاقات‌هایی در این عمارت داشته است.

نوادگان امین‌السلطان در دوره‌های بعد، زمین پدری را تفکیک کردند و فروختند. سینما جهان، سینما شهرزاد، یک پارکینگ و یک مجتمع تجاری در بخشی از همین زمین‌ها ساخته شده است.

image 136 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محوطه قدیم

رحیم اتحادیه نیز در سال ۱۲۹۵ شمسی این زمین را از وارثان امین‌السلطان خرید و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد.

پس از مشکلات فراوانی که در این خانه در سال‌های اخیر پیش آمد (همانند خروج از ثبت ملی، آتش سوزی، تخریب قسمتی از آن با لودر) سرانجام شهرداری تهران در سال ۱۳۹۴ این عمارت را خرید. بالاخره در سال 1398 و یک روز زمستانی یکشنبه 20 بهمن ماه در این خانه به بهانه برگزاری یک نشست تهران پژوهی باز شد. در این نشست خانم اتحادیه به تفصیل در خصوص پیشینه این خانه توضیحاتی داد که بخشی از آن نیز در این گزارش  آمده بود.امید است ازاین خانه که جایگاه ویژه ای در تاریخ معاصر ایران دارد،به نحو احسن ااستفاده شود.

image 138 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

محوطه جدید

گزارش و تصاویر:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *