یکصد وهشتاد وهفتمین جلسه از سلسله نشست های صبح پنجشنبه مجله بخارا  اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر مهرداد ملکزاده که در ساعت نه صبح پنجشنبه دهم بهمن ۱۳۹۸ در موسسه هنر فردا برگزار می شود .

دکتر  ملکزاده مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، استادیار پژوهشی پژوهشکدۀ باستان‌شناسی، عضو و دبیر «کارگروه تخصصی واژه‌گزینی باستان‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی» است؛ او اکنون عضو هیئت مدیرۀ «انجمن علمی باستان‌شناسی ایران» و عضو «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» و «انجمن ایرانی تاریخ» و «انجمن زبان شناسی ایران» است.

ملکزاده در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۸ در خانواده‌ای اصالتاً ترک‌زبان (از مهاجران باکو) در تهران به دنیا آمد. وی پس از دورۀ کاردانی باستان‌شناسی (۱۳۷۱) و کار‌شناسی موزه‌داری (۱۳۸۱) و کار‌شناسی ارشد باستان‌شناسی (۱۳۸۴)، تحصیلات خود را تا اخذ درجۀ دکتری «باستان‌شناسی تخصصی دوران تاریخی ایران» از دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد (۱۳۹۱).

پژوهشهای باستان‌شناختی و تاریخی او عمدتاً معطوف به بررسی و کاوش در محوطه‌های عصر آهنِ۳ یا اصطلاحاً «دورۀ ماد» است؛ از او تاکنون بیش از ۵۰ مقالۀ تخصصی در این زمینه منتشر شده است. از میان نوشته‌های او می‌توان به کتاب ۵۸۵ ق‌م (۱۳۹۶)، و مقالاتی چون: «غرب و جنوب غربى فلات ایران در پگاه تاریخ» (۱۳۷۳)، «اَندیه: شاهک‌نشینی در سرزمین ماد بزرگ و شاهکارهای هنری مارلیک» (۱۳۷۳)، «شاهک‌نشین اَبدَدانَ در ماد غربی» (۱۳۷۴)، «یک مأخذ سریانی در تاریخ ماد» (۱۳۷۵)، «جایگاه ماد‌ها در تاریخ ایران» (۱۳۷۶)، «دوره و سبک ناشناختۀ مادى در تاریخ معمارى و شهرسازى ایران» (۱۳۷۶)، «سرزمین پریان در خاک مادستان» (۱۳۸۱)، «پایان نبرد پنج سالۀ ماد و لودیه و خورشید‌گرفتگی ۵۸۵ ق‌م» (۱۳۸۱)، «تیغ مادی در نیام جنگاوران سیلک» (۱۳۸۱)، «دژهای مادی و سپاهیان آشوری» (۱۳۸۲)، «پادشاهی مانا، دورۀ ماد و تاریخ ایران باستان» (۱۳۸۸)، «بله کوروش پارسی بود» (۱۳۹۱) و … اشاره کرد.

بیش از ۵۰ فصل کار پژوهشی میدانی باستان‌شناختی در کارنامۀ او دیده می‌شود؛ از جمله عضویت در کاوش‌های کوه خواجۀ زابل، جزیرۀ کیش، چهرآباد زنجان، هگمتانۀ همدان، سُرخ‌دُم لکی، زیویۀ سقز، قلی‌درویش جمکران، پردیس قرچک؛ نیز معاونت کاوشهای هگمتانه، و سرپرستی بر پژوهشها و کاو‌شهای باستان‌شناختی «دژ مادی» بیستون، گیان نهاوند، کرفس رزن، زاربلاغ علی‌آباد قم، واسون کهک قم، شهر شلموط خورآباد قم، کلاک کرج، سنگ‌تراشان خرم‌آ‌باد، غلام‌تپۀ جعفرآباد کاشان، نوشی‌جان تپۀ ملایر و گونسپان پاتپۀ ملایر، چیاسبز غربی رماوند لرستان، گورستان مرسین شهمیرزاد، اُزبکی و هگمتانه.

در این نشست ملکزاده از مادها و جایگاه آنان در تاریخ و فرهنگ ایران و سرزمینهای همسایه سخن خواهد گفت و به پرسشهای حضار پاسخ خواهد داد.

موسسه هنر فردا. اتوبان حقانی . نرسیده به چهارراه جهان کودک . نبش دیدار شمالی . پلاک ۲۷ .

image 203 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گره خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *