افزایش فشار خون ناشی از هیجان و اضطراب تماشاگران فوتبال می‌تواند موجب سکته قلبی شود .

روان‌شناسان ورزشی گفته‌اند که باشگاه‌های فوتبال باید در جریان بازی‌های حساس، با گذاشتن ویدیوهای نشاط‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی و آموزش فنون نفس کشیدن عمیق به هواداران‌شان، این تماشاچیان مضطرب را به آرامش دعوت کنند.

با آغاز بازی‌های لیگ‌های برتر اروپایی ، پژوهشی در نشریه «مطالعات آکسفورد»، نشان می‌دهد تماشای بازی در ورزشگاه می‌تواند منجر به ایجاد اضطراب، فشار خون بالا و ابتلا به حمله قلبی در افراد شده و بسیار خطرآفرین باشد.

دزموند مک‌ایوان، روان‌شناس دانشگاه بَث و عضو جامعه روان‌شناسان بریتانیایی، گفت: «روان‌شناسان به بازیکنان حرفه‌ای فوتبال راهبردهایی برای غلبه بر اضطراب آموزش می‌دهند تا بتوانند خطر بروز اثرات منفی عوامل اضطراب‌زا بر خود را به حداقل برسانند. می‌توان همین راهبردها را به هواداران نیز آموزش داد».

در این گزارش آمده است، بازیکنان می‌توانند با بازی‌شان در زمین چمن تأثیرگذار باشند، اما هواداران تماشاچی‌ ممکن است احساس استیصال کنند و حس کنند «کاسه صبرشان لبریز شده است».

image 197 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بخشی از این مطالعه بر هواداران تیم برزیل تمرکز داشت، در جریان باخت تیم‌شان که میزبان آلمان در مسابقات نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ بود. نمونه‌های بزاق نشان داد میزان هورمون کورتیزول در جریان باخت تحقیرآمیز ۷ بر ۱ بزریل به آلمان، به شدت افزایش داشته است.

میزان زیاد کورتیزول – که هورمون اصلی بدن در مواقع اضطراب است، می‌تواند در افراد این احساس را ایجاد کند که به زودی مقهور دست تقدیر خواهند شد یا کسی به آن‌ها حمله کرده‌ است.

مک‌ایوان گفت: «معروف است که هواداران فوتبال هویت خود را به شدت با تیم خود – مخصوصاً تیم ملی، تعریف می‌کنند و احساس تعلق خاطر شدیدی به آن دارند. آشکار است که باید به این مسئله کورتیزول‌محور پرداخت».

مک‌ایوان می‌گوید، یکی از کارهایی که باشگاه‌ها می‌توانند برای حفظ سلامت هواداران‌شان انجام دهند این است که «راهکارهای تنظیم احساسات، تنفس و فنون زیست‌واکنشی مفید» را در قالب ویدیوهایی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی قرار دهند.

همچنین هواداران باید در طول بازی‌ها مثلاً با فنون نفس کشیدن عمیق، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه «از فضای بازی خارج شوند ».

image 196 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مارتا نیوسون، محقق مرکز مطالعه انسجام اجتماعی آکسفورد، گفت: «هوادارانی که به شدت بر تیم خود تمرکز دارند – یعنی احساس شدید “یکی” بودن با تیم‌شان دارند، بیشترین واکنش روانی اضطرابی را در حین تماشای مسابقه بروز می‌دهند».

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *