“آژنگ نیوز”۱۶ دی (۶ ژانویه) سالروز اختراع تلگرافاست.ساموئل مورس Samuel F. B. Morse استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورک ششم ژانویه سال ۱۸۳۸ میلادی دستگاه تلگرافی را که ساخته بود و می توانست هر دقیقه ده کلمه مخابره کند، به معرض نمایش گذارد. مخابره با این دستگاه برپایه فن الکترومغناطیس و قطع و وصل جریان برق بود. هر وصل کوتاه مدت که ایجاد مغناطیس می‌کرد، صدا و یا علامت نقطه بود و وصل طولانی‌تر صدای طولانی‌تر و خط به وجود می‌آورد. وی قبلا در برابر هر حرف الفبا تعدادی از این نقطه و خط‌ها را قرار داد  و یک واژه‌نامه مورس به وجود آورد. فرضا ؛ یک خط و یک نقطه علامت « الف یا إ » ، و از شنیدن صدا‌ها یا دیدن علامات می‌شد کلمه را درک کرد.نام این الفبای خط و نقطه ای « کد مورس » گذارده شده است.

مورس ( زاده ۲۷ آوریل ۱۷۹۱ و درگذشته ۲ آوریل ۱۸۷۲)،  پسر یک کشیش ساکن بوستون آمریکا بود و از دانشگاه «ییل» در رشته هنرهای زیبا فارغ التحصیل شده بود. وی علاقه بسیاری به الکتریسته و سیاست داشت ، ولی خیلی زود در سیاست شکست خورد و نتوانست به عضویت شورای شهر نیویورک در آید و نه عضو کنگره شود. بنابر این به علاقه دیگر خود الکتریسته پرداخت و در سال ۱۸۳۷ موفق به ساختن دستگاه خانگی تلگراف شد. باطری که این دستگاه را تغذیه می‌کرد از ظروف متعدد آب اسید ساخته شده بود.

image 36 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مورس پس از نمایش دستگاه مخابره علامات که با کمک یک استاد علوم آن را ساخته بود، برای جلب کمک مالی به واشنگتن رفت و با پولی که از کنگره  گرفت به تکمیل دستگاه خود پرداخت و در سال ۱۸۴۳ میان شهرهای بالتیمور و واشنگتن ارتباط تلگرافی برقرار کرد که ظرف ده سال اختراع او جهانی شد و همه‌جا تیر‌های تلگراف بالا رفت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *