“آژنگ نیوز”:در مرداد ماه سال  ۱۳۵۰ برای حفظ بهداشت در گرمابه های عمومی تهران اقدامات جدیدی صورت گرفت. این امر موجب گردید وسائل کار سابق در این اماکن جمع آوری شود. به همین جهت صاحبان گرمابه ها از تحویل لنگ ، حوله ،لیف،کیسه و سنگ پا  به مشتری ها خودداری نمودند.به دنبال اجرا شدن این تصمیم، از تعداد مشتری حمامهای تهران کاسته  شده و افرادی که لنگ و حوله و دیگر  وسائل ندارند، کمتر به حمام می روند.

image 111 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

  با بروز این مشکل ،کارگران حمام در قهوه‌خانه‌ ” آیینه” تهران جمع شده و در این مورد به بحث پرداخته و اظهار داشتند که اگر اداره بهداشت به جای جمع آوری وسایل کار با ضد عفونی کردن لنگ  در گرما به ها موافقت نماید، وضع بهتر خواهد شد. کارگران پیشنهاد دادند که زیر نظر اداره بهداشت در کلیه گرمابه ها حوضچه های ضدعفونی ساخته شود و تنها لنگها  در آنجا ضدعفونی شده و به مشتری داده شود و عقیده داشتند که به این ترتیب دشواری های موجود از میان خواهد رفت. این پیشنهاد در شورای همکاری انجمن های محلی ناحیه ۴ تهران مطرح گردید و اعضای انجمن پس از تایید اقدامات اداره بهداشت ،اظهار نظر کردند که اگر در گرمابه ها لنگها ی   ضد عفونی کرده  به مشتری داده شود، قسمتی از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

image 165 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این انجمن درخواست کرد که در صورت موافقت اداره بهداشت با ضد عفونی کردن لنگها ، باید برنامه‌ای در این زمینه تعیین و اجرا کرد  و خطر آلودگی لنگ  به  مردم تذکر داده شود و سپس به تدریج برای جمع آوری لنگها  اقدام شود. گرمابه داران اعلام کردند که با اجرای مقررات جدید بهداشت از تعداد مشتری های حمام کاسته شده و کارگران  بیکار مانده اند. گرمابه داران می‌گویند اداره بهداشت پیش از آنکه در مورد اقدامات خود استدلالی برای مردم کرده باشد، دستور اجرای این تصمیم بهداشتی را صادر کرده و با این ترتیب مشتری‌های حمام غافلگیر شده اند. در حال حاضر مشتری به گرمابه می‌آید بی آنکه از تصمیم بهداشت آگاهی داشته باشد و چون وارد جلو خان  حمام می شود یک مرتبه می بیند  که لنگ و حوله به وی نمیدهند . در این حالت مشتری عصبانی می‌شود و به گرمابه دار تندی کرده و از حمام بیرون میرود. گرمابه داران می‌گویند این اقدام اداره بهداشت کار مفیدی است و به راستی به سود بهداشت مردم است. ولی  اجرای تصمیم بدون مقدمه شروع شده و اکثر مردم هنوز نمی‌دانند چرا  و روی چه اصلی بهداشت لنگهای  گرمابه ها را  جمع  کرده است. 

image 163 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گرمابه داران مدعی هستند که سنگ  پا و کیسه و لیف  را می شود به مشتری تحمیل کرد و از آنها خواست تا خودشان این وسایل را همراه آورده و یا در فروشگاه گرمابه ها آنها را خریداری و مصرف نمایند ولی لنگ  دیگراینطور نیست و همه افراد راضی نمی شوند لنگ  حمام را همیشه همراه  داشته و هر وقت خواستند حمام کنند از آن استفاده نمایند.

گرمابه داران از اداره بهداشت درخواست کردند تا  دستور دهند کارخانجات لنگ بافی ،لنگهای  ارزان قیمت بافته و در اختیار گرمابه ها قرار دهند و همچنین لیف و کیسه حمام  ارزان قیمت را که فقط یک مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرد ببافند. صاحبان گرمابه ها  همچنین درخواست دارند که پس از اجرای این برنامه در اختیار قراردادن  لنگ  و کیسه و لیف ارزان  آنگاه اداره بهداشت آن هم پس از اجرای یک برنامه وسیع آموزشی و تبلیغاتی به سهولت  می‌تواند  برنامه بهداشتی خود را پیاده کند.

image 164 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *