به مناسبت انتشار کتاب «به روایت پرویز کیمیاوی ” تألیف احمد طالبی‌نژاد،که انتشارات حکمت انرا منتشر کرده است ، مجله بخارا درساعت پنج  یکشنبه هفدهم آذرماه ۱۳۹۸ در خانه اندیشمندان علوم انسانی، شب پرویز کیمیاوی را برگزار می‌کند. در این شب جهانبخش نورایی، روبرت صافاریان، احمد طالبی‌نژاد و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.

پرویز کیمیاوی (متولد۱۳۱۸ ـ تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر ایرانی است و همراه با سهراب شهیدثالث و عباس کیارستمی از چهره‌های برجسته موج نوی سینمای ایران به شمار می‌آید. او در سال ۱۳۵۲ و تحت عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر با فیلم «مغول‌ها» پا به عرصه سینمای حرفه‌ای نهاد. کیمیاوی برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین برای فیلم «باغ سنگی» در سال ۱۹۷۶ است.

image 41 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در سال ۱۳۵۷ به فرانسه مهاجرت کرد و فیلمسازی را در تلویزیون آموزشی پاریس ادامه داد. پس از سال‌ها به ایران بازگشت و فیلم «همه جای ایران سرای من است» را ساخت که در هفدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران را کسب نمود.

پرویز کیمیاوی حق بزرگی به گردن سینمای پیشروی ایران دارد. او از نخستین فیلم کوتاهش تا واپسین آثارش در ایران و فرانسه همواره  در جستجوی زبانی تازه در بیان مفاهیم انسانی بوده است. در عین حال دلبستگی او به سرزمین کهن ایران و فر هنگ و ادبیاتش در تک‌تک ساخته‌های وی مشهود است اما این سینماگر فرهیخته در این سرزمین چنان‌که شایسته است شناخته نشده. احمد طا لبی نژاد، منتقد و نویسنده سینما که از جوانی پیگیر آثار کیمیاوی بوده، با تألیف کتاب «به روایت پرویز کیمیاوی» کوشیده است از چهره این سینماگر نخبه غبارروبی کند.

خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *