درتیر ماه سال۱۳۵۳ فرانک اوفارل انگلیسی(ایرلندی) به عنوان مربی تیم ملی ایران برگزیده شد.پس از برگزاری یک اردوی بیست روزه .تیم ملی وارد مرحله انجام مسابقات دوستانه شد. در همین سال تیم ملی فوتبال ایران یک مسابقه با تیم فنرباغچه قهرمان باشگاه‌های ترکیه برگزار کرد که در این بازی تیم ملی با گل های قلیچ خانی غلامحسین مظلومی با نتیجه سه بر صفر این تیم ترکیه ای  را مغلوب کرد. همین تیم هم دربازی های آسیایی  تهراُن قهرمان بازی ها شد.این موفقیتها از نظر نتیجه گیری خیلی به اوفارل کمک کرد. زیرا رسانه های آن زمان با بکارگیری مربی خارجی  به شدت مخالف بودند. آنها حتی به صورت غیر مستقیم بکار گیری مربی ایرانی را پیشنهاد می کردند.

image 37 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در بهمن ماه سال ۱۳۵۲ هوشنگ دیده‌بان دبیر فدراسیون فوتبال در خصوص انتخاب مربی تیم ملی با این سوال  خبرنگاران مواجه شد که : شنیده ایم که در نظر دارید پرویز دهداری را در آینده برای تیم ملی ایران انتخاب نمایید این شایعه تا چه اندازه صحت دارد.وی می گوید من باید برای اینکه هرچه زودتر از دست شما روزنامه‌نگارخلاص  شوم این جام تخت جمشید را زودتر برگزار کنم .زیرا خیلی بیکار شده اید و مرتب  شایعه سازی می کنید .برادر مگر باهرکس رفتم ناهار یا شامی خوردم قرار است او را  مربی تیم ملی کنم. اگر قرار باشد با هر کس که غذا خوردم ،مربی تیم ملی شود .حالا شاید هزار تا مربی تیم ملی باید داشته باشیم.

ولی باید در نظرداشت بکارگیری اوفارل به عنوان مربی خارجی تیمهای ملی نتیجه یک روند بود.به عنوان نمونه  در دی ماه سال ۱۳۵۲ زمینه های آموزش و بهره گیری از افراد برجسته فوتبال در کشور فراهم آمده بود . در همین ارتباط  دتمار کرامر تئوریسین فوتبال به ایران آمده و ضمن  آموزش مربیان، از تمرینات ومسابقات باشگاه های ایرانی هم دیدن  کرده و ضمن دیدار و گفتگو با مربیان به بحث و بررسی فوتبال کشور نیز می پرداختند.کرامر نظراتش را نیز  به صورت صریح عنوان میکرد .

image 38 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مثلا در خصوص وضعیت ورزش فوتبال ایران می گوید:در این زمان خیلی آسان و بی‌پرده می‌گویم اگر طالب یک فوتبال خوب و پیشرفته در این رشته ورزشی هستید . تا وقتیکه بیشتر مسابقات شما در زمینی چون استادیوم امجدیه انجام میشود،  هرگز گامی به جلو نخواهید گذاشت.فرانک اوفارل مربی ۴۶ ساله ایرلندی پیش از آمدن به ایران سرمربی یک تیم باشگاه انگلیسی به نام کاردیف سیتی بود. او کارش را در ایران شروع کرد اما او مخالفان زیادی داشت و حتی  انتقاداتی به روشهای تمرینی اش هم وجود داشت.

اما بهر حال او تیم ایران را قهرمان بازی های آسیایی تهران کرد. بخصوص که تیم ایران با غلبه بر فوتبال رژیم اشغالگر قدس ،بی چون و چرا قهرمان مسابقات شد.بعد از بازی‌های آسیایی ایران، او به عنوان مربی به تمرین تیم های ملی ایران اشتغال داشت و همراه تیم ملی جوانان ایران در هفدهمین دوره جام جوانان آسیا  مجددا مقام اول را به دست آورد . بعد از بازگشت از کویت حضور تیمهای الف و ب ایران ،در جام ایران  محکی بود بر  کار فرانک اوفارل .البته تیمهای او نتوانستند قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورند .گلاس اکسپورت  چکسلواکی  توانست با پیروزی بر تیم  ب ایران جام را از کف آنها  بدر آورد.  پس از جام ایران، به همراه تیم های ملی جوانان و نوجوانان در کنار حشمت مهاجرانی به فعالیت پرداخت و سپس هدایت تیمی  را در دست گرفته که در تورنمنت بین المللی نوجوان کن شرکت کرد . تیم ایران  در این مسابقات هشتم شد. پس از بازگشت از این کشور بود که پرونده اوفارل بسته شد .در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۵ فدراسیون فوتبال ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن عنوان نمود :نظر به اینکه قرارداد با آقای فرانک اوفارل مربی تیم ملی فوتبال ایران پایان یافته است. بنا به تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون و کمیته تیم های ملی فوتبال ایران حشمت مهاجرانی مربی تیم ملی جوانان ایران در چهار سال گذشته، به عنوان مربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده و بلافاصله پس از مراجعه به بانکوک هدایت تیم ملی فوتبال را در دست خواهند گرفت

image 39 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

.

 حشمت مهاجرانی برای آماده سازی تیم ایران برای شرکت در مسابقات جام  ملتهای آسیا و مسابقات انتخابی بازی‌های المپیک به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شده بود . قرار بود که دراولین گام ، مسابقات تدارکاتی با تیم ملی المپیک برزیل، تیم ملی زیر ۲۳ سال شوروی و تیم ملی رومانی برگزارشود .حشمت مهاجرانی قهرمان دو و میدانی آموزشگاه ها و بازیکن فوتبال آموزشگاهی  از مشهد به تهران آمد ودر تیم‌های دیهیم و تاج عضویت یافت . در دوران بازیگری به عنوانی دفاعی محکم و موثر به شمار می آمد. سپس او  به باشگاه پاس منتقل شد و در این باشگاه در رشته‌های فوتبال بسکتبال و دوومیدانی به فعالیت پرداخت. اگرچه او باز‌یکن  برجسته‌ای در پست خود به شمار می‌آمد، اما هیچ وقت نتوانست به عنوان بازیکن در تیم ملی بازی کند. با این حال مهاجرانی پس از ترک فوتبال به جرگه مربیان در آمد و کلاس بین المللی  کرامر را در ژاپن با موفقیت گذراند .

image 40 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ابتدا هدایت تیم ملی جوانان ایران را به عهده گرفت و آن را قهرمان آسیا کرد. مهاجرا نی در کنار توانمندی های ورزشی روش فردی خاصی داشت و آن قدرت رهبری  تقویت روحیه بازیکنان بود.مهاجرانی  با  بازیکنانش  چنان رفتار می‌کرد که همه او را دوست خود می دانستند. به این ترتیب او  توانست با ایجاد همدلی بین خود و بازیکنان  روحیه  آنها و انگیزه پیروزی را در آنها تقویت کند .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *