بزرگداشت استاد احمد اقتداری در مورخ  نهم آذر ماه سال 1398 در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.در ابتدای نشست این مراسم ، فرشاد کاظمی مدیر گروه تاریخ ،خانه اندیشمندان علوم انسانی سخنانی ایراد کرد.وی گفت : ایران دوستی و ایران شناسی دکتر اقتداری بر کسی پوشیده نیست. نقل شده است که در سال ۱۳۴۳ کنگره‌ای در خصوص خلیج فارس در ایران برگزار شده بود. گیرشمن شرق شناس مشهور،مهمان این نشست  در سخنرانی اش از عنوان خلیج استفاده کرد . آقای اقتداری به ایشان تذکر می‌دهد که این عبارت درست نیست و این امر موجب می‌شود گیرشمن  عذر خواهی کند.  به همین جهت فکر می‌کنیم که بزرگداشت او بزرگداشت ایران‌شناسی و خلیج فارس است.

image 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 سخنران بعدی آقای موسوی بجنوردی مدیر مرکز دارالمعارف اسلامی بود. وی نیز در این نشست گفت: سخن گفتن در مورد آقای احمد اقتداری می تواند جنبه های گوناگون داشته باشد. اما در اینجا می خواهم به سه وجه از خصوصیات آقای اقتداری اشاره کنم. یعنی وجه علمی، اخلاقی و میهنی. از لحاظ علمی ایشان بزرگترین استاد خلیج فارس شناسی و بلکه جنوب ایران هستند. حق زیادی در شناساندن فرهنگ ایران دارند. ایشان با مرحوم افشار و نیز برخی از اوقات خودشان به تنهایی ،تمام مناطق جنوب را با پای پیاده رفته و از آنجا بازدید کرده‌اند و هزاران عکس و هزاران صفحه یادداشت نیز تهیه کرده اند.

image 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به همین جهت تحقیقات ایشان ، یک تحقیقات میدانی است و این گونه تحقیقات بسیار مهم و ارزشمند می باشد. ایشان همچنین عضو هیئت علمی مرکزدائره المعارف بودند. آقای اقتداری کتابخانه خودشان و هزاران عکس را به این مرکز اهدا کردند. خودشان  نیز در این مرکز  حضور داشتند و پاسخگوی  علاقه مندان پژوهشگران بودند. تحقیقات ایشان پایه و اساس تحقیقات دیگران نیز قرار گرفته است.از نظر اخلاقی نیز باید گفت ،  ایشان فردی عاشق بود. عاشق علم ،عاشق وطن ،عاشق آموزش و عاشق تاریخ .از لحاظ اخلاقی نمونه بود .از خود گذشته بود .توقع نداشت .بدون هر گونه ترس و واهمه‌ای حقیقت را همیشه بیان می کرد .در عرصه میهنی نیز مرحوم اقتداری واقعاً یک میهن‌پرست نمونه بود .برای خلیج فارس برای هر گونه فداکاری آمادگی داشت .حتی وقتی بحرین را مصالحه کردند و قرار شد از ایران مستقل شود .ایشان به شدت مخالفت کرد و به نحوی با شاه درگیر شد.
 
 

image 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مجموع تمام نوشته های ایشان جزء اسناد ایران برای دفاع از حقوق ایران در مجامع بین‌المللی بوده است .چون ایشان حقوقدان بود، اسناد را با دقت حقوقی نیز جمع‌آوری می‌کرد.در  خاتمه سخن  باید عنوان کنم که ایشان یک چهره ملی بودند و بنابراین باید همواره یادشان بزرگ داشته شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *