مجله بخارا  با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در ساعت پنج بعد از ظهر  فردا یکشنبه دهم آذرماه، شب رسام ارژنگی را برگزار می‌کند.

در شب رسام ارژنگی استاد ایدین آغداشلو ، هما ارژنگی ، جواد اتشباری ، مجید بجنوردی و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد. همچنین قطعاتی به صورت فیلم از نقاشی های رسام ارژنگی به نمایش در می اید .

عباس رسام ارژنگی، نقاش، مینیاتوریست، تندیس‌ساز، کاریکاتوریست و… در سال 1271 خورشیدی، 127 سال پیش، در خانواده‌ای هنرمند که نسبت آن به میرک (نقاش بزرگ عهد صفوی) می‌رسد، در تبریز چشم به جهان گشود. وی در سال 1289 خ. برای آموزش اکادمیک هنر نقاشی نوین، ابتدا به هنرستان تفلیس و سپس به آکادمی مسکو رفت و پس از پایان آموزش‌ها، در آغاز جنگ جهانی اول به ایران بازگشت و با ورود به تهران در سال 1298 خ. نخستین نگارخانه پایتخت را در خیابان فردوسی (علاءالدوله) با نام «نگارستان ارژنگی» بنیان نهاد. این نگارستان از مهم‌ترین مجامع روشنگری، هنری و ادبی آن روزگار بود که حضور نامدارانی همچون میرزاده عشقی، عارف قزوینی، سعید نفیسی، ملک‌الشعرای بهار، نیما یوشیج و… نگارستان رسام را جایی مهم و وی را از مهم‌ترین نقاشان نسل جدید ساخته بود.

image 129 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رسام ارژنگی در۱۳۱۷خورشیدی. نخستین هنرستان صنایع مستظرفه تبریز را بنیان گذاشت و در مدت پنج سال شاگردان خبره‌ای پرورد که پس از او و برادرش میرمصور نسل جدید طراحان قالی صورت‌دار را پدید آوردند.

 از او قریب بر دو هزار اثر هنری بر جای مانده که از آن میان می‌توان به تابلوهای تاریخی وی همچون حمله نادر به هندوستان، نبرد یعقوب لیث با سپاه خلیفه، کورش بزرگ، بهرام گور و… اشاره نمود.

خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان نجات‌اللهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *