شهر زوریخ سویس به تازگی عنوان جامع ترین شهر جهان از نظر رفاه برگزیده شد در حالیکه شهرهای ثروتمندتری نظیر لندن یا نیویورک در این رتبه‌بندی تازه، از مرتبهٔ چهلم بالاتر نیامده‌اند.

نخستین بررسی و سنجش میزان جامع بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی یک شهر برای شهروندانش به تازگی از سوی موسسه دی‌اند‌ال پارتنرز و با همکاری مؤسسهٔ باسک در بیلبائوی اسپانیا انجام شد. شهرهای اروپایی در میان ۲۰ شهر برتر این بررسی بیشترین سهم را دارند.

معیار سنجش «رفاه جامع» چیست؟

شاخص تازهٔ رفاع جامع که به‌طور خلاصه «پیکسا» نام گرفته است، قصد دارد نه تنها رشد اقتصادی یک شهر بلکه کیفیت و میزان برابری توزیع ثروت، امکانات و خدمات شهری را برای تمامی ساکنان بررسی کند.

این شاخص عواملی نظیر تولید ناخالص داخلی برای هر فرد، امنیت شخصی، تحصیلات عالی، دسترسی به اینترنت، امکان بهره‌مندی از مسکن (بر اساس درآمد ماهانه)، کیفیت محیط زیست و دسترسی آسان به پزشک را در نظر گرفته است.

image 116 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شهرهای اروپایی پیشتاز در رفاه جامع

گرچه زوریخ نیز مانند دیگر شهرهای اصلی سوئیس به گرانی معروف است اما این شهر به خاطر امتیاز بالا در «کاریابی، مسکن، تفریحات، آموزش و امنیت» در رده اول قرار گرفته است.

شهر وین پایتخت اتریش در جایگاه دوم قرار دارد و این را تا حد زیادی مرهون در اختیار داشتن پزشکان بسیار است. در این شهر آنقدر پزشک هست که تقریبا هیچوقت بیمار در صف انتظار دکتر نمی‌ماند.

پانزده شهر از ۲۰ شهر نخست این لیست در اروپا هستند چراکه در این شاخص تازه، نابرابری از هر نوع، سرچشمهٔ بی‌ثباتی تلقی می‌شود.

بسیاری از شهرهای ثروتمند دنیا در رده‌های بعدی قرار دارند؛ شهرهای پایین این سیاهه نیز عمدتا از آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی هستند.

نام ۲۰ شهر برتر برخوردار از رفاه جامع به ترتیب رتبه‌بندی عبارتند از

۱- زوریخ ۲- وین ۳- کپنهاگ ۴- لوگزامبورگ ۵- هلسینکی ۶- تایپه ۷- اسلو ۸- اُتاوا ۹- کی‌یل (آلمان) ۱۰- ژنو ۱۱- واشنگتن دی سی ۱۲- مونیخ ۱۳- پراگ ۱۴- سیاتل ۱۵- استکهلم ۱۶- بوستون ۱۷- آمستردام ۱۸- برلین ۱۹ آیندهوون (هلند) ۲۰- بیلبائو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *