“آژنگ نیوز”:اولین دوره  بازی های آسیایی  این کشور هند ودر شهر دهلی برگزار شد تیم ملی فوتبال ایران  با حضور در مسابقات اولین تجربه شرکت در یک تورنمت بین المللی را بدست آورد.پرویز کوزه کنانی  فوروارد آن روز تیم ملی و کاپیتان سالهای بعد همین تیم، در خصوص اولین تجربه فوتبالیستهای ایرانی می گوید: در سال۱۹۵۱ که  نخستین دوره بازی های آسیایی در هند انجام گرفتُ تیم ملی فوتبال ایران با شرکت در این مسابقات برای اولین بار   در یک  تورنمنت  بین المللی شرکت کرده بود .

image 117 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تیم فوتبال ایران در آن بازی ها، معدل سنی بسیار جوانی داشت، به طور مثال خود من در آن هنگام ۱۷ سال بیشتر نداشتم. از این رو هیچ کس فکر نمی کرد تیم  ما  بتواند مقامی به دست بیاورد  اما همین تیم  در آن مسابقات، بسیار خوب بازی کرد و به فینال راه یافت. در فینال  نیز  در حالیکه با چند گل برتری بر هند پیروز شویم، با یک گل  غیر غیر منتظره بازی را باختیم و پس ازتیم هند، مقام دوم و مدال نقره  این بازی ها را بدست آوردیم. خاطره جالب من از شرکت در این بازی ها، به زمان بازگشت ما از دهلی‌نو مربوط می شود. گروههای ورزشی ایران با سه فروند هواپیمای  دو موتوره داکوتا که متعلق به جنگ جهانی دوم بود! عازم میهن شدند. در بین راه یکی از هواپیماها دچار نقص فنی شد.. به ناچار، تمام چمدان ها و وسایل خود را از پنجره هواپیما به پایین ریختند! ولی این کار هم نتوانست مانع از فرود اجباری هواپیما شود.

image 118 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سرانجام به اجبار  در یکی از فرودگاه های نظامی هند فرود آمدیم  و ۴۸ ساعت در آنجا ماندگار شدیم . جالب اینکه هنگام فرود اجباری هواپیما به (کروک چیان) یکی از اعضای تیم وزنه برداری ایران گفته بودند اگر نقص فنی هواپیما برطرف نشود، بعد از ریختن چمدان نوبت توست به پایین بپری!و همین شوخی با استرس زیاد این قهرمان ارزنده شده بود. محمود نامجو قهرمان معروف نیز  که در این سفر با ما بود بعد از این حادثه هر دو پایش را دری ک کفش کرده بود که بقیه مسافرت را با شتر ادامه دهد ولی دیگرسوار این هواپیما نخواهم شد!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *