“آژنگ نیوز”:در تاریخ معاصر ایران همواره موضوع مصرف انرژی سوخت اهمیت داشته و معمولا دو روش برای اینکه این مصرف متعادل شده و تحت کنترل قرار بگیرد ابداع شده است. اولی گران شدن بنزین بوده که  انتظار هم داشته ایم با اعمال این گرانی ،مصرف کم شود . روش بعدی هم کوپنی کردن بنزین بوده است . تا با این روش بتوان میزان مصرف سوخت را کنترل کرد.

در سال ۱۳۱۵ وقتی که مصرف بنزین توسط خودروهای شخصی افزایش یافت. بنزین کوپنی شد. این روند ادامه داشت .اما برخی از افراد که کوپن بنزین داشتند از آن استفاده نکرده و کوپنها را ذخیره کرده بودند. به همین جهت دولت در سال ۱۳۱۸ اطلاعیه ای داد و اعلام کرد که اگر تا مهر ماه ۱۳۱۸ از کوپنها استفاده نکنند این سهمیه ها باطل خواهد شد.

موضوع بعدی هم گران کردن بنزین بود. این مسئله هم بارها در تاریخ ایران تکرار شده است. از جمله در سال  ۱۳۵۳موضوع گرانی بنزین دهان به دهان بین مردم مطرح میشد. اما در  خرداد ماه سال ۱۳۵۳   اعلام شدکه :” در چند روز اخیر به شدت شایع شد که دولت در نظر داردقیمت بنزین را افزایش دهد…سخنگوی دولت رسما اعلام  داشت ،افزایش قیمت بنزین از طرف دولت صحت ندارد.دولت هیچ طرحی و تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بنزین به همان قیمت قبلی فروخته خواهد شد.شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین کذب محض است.”

پمپ بنزین دولن دهه 30 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 اما بالاخره قیمت بنزین در همان سال و چند ماه بعد افزایش یافت .در اسفند ماه ۱۳۵۳افزایش قیمت بنزین برای فروردین ماه سال بعد اعلام رسمی شد.بنابراین تصمیم مقرر شده بود:   قیمت بنزین از سال آینده افزایش می یابد و از محل افزایش فوق مبلغ ۷میلیارد ریال در آمد در بودجه کشور پایدار شده است.افزایش قیمت بنزین سوپر ۲.۵  ریال و قیمت بنزین عادی ۲ ریال است.

قیمت سال آینده (۱۳۵۴)بنزین سوپر ۱۰ریال و بنزین عادی ۸ ریال  خواهد بود.برای جلوگیری از افزایش قیمتها هم تصمیم گیری کرده بودند که اضافه قیمت بنزین اتومبیلهای تاکسی ، کرایه  به آنها برگردانده شود وچنین مطرح میشد که علاوه بر مسئله ملی اثرات اقتصادی و اجتماعی ،افزایش قیمت نیز مورد توجه کارشناسان بوده است. این روش در دوران بعدی تاریخی به کرات مورد بهره برداری قرار گرفت. به گونه ای که تا کنون نیز به عنوان یکی  از مهمترین روشها به منظورایجاد تعادل و برنامه ریزی در مصرف بنزین مورد توجه است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *