در میان نگرانی‌ها از آلودگی دریاها، شرکتی هلندی دستگاه‌هایی ساخته که می‌گوید تا ۸۰ درصد زباله‌های پلاستیکی را پاکسازی می‌کنند. کارشناسان این گام را مفید می‌دانند، اما کاهش چشمگیر تولید پلاستیک را گام لازم برمی‌شمرند.

روز به روز بر حجم زباله‌های پلاستیکی که به دریاها ریخته می‌شوند افزوده می‌شود. در میان تلاش‌های پراکنده داوطلبان دوستدار محیط زیست برای پاکسازی دریاها، سازمان “The Ocean Cleanup” اعلام کرده است با تکنولوژی جدیدی به شکار پلاستیک در ‌دریاها می‌رود.

image 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این سازمان محیط زیستی را جوانی هلندی به نام بویان اسلات، زمانی که ۱۸ سال داشت، در هلند تاسیس کرد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت The Ocean Cleanup، این سازمان یک شرکت مردم‌نهاد است که ۸۰ مهندس، پژوهش‌گر و کارشناس انفورماتیک روزانه در آن کار می‌کنند تا راه حلی برای رهایی اقیانوس‌ها از معضل پلاستیک پیدا کنند.

شکارچی عظیم زباله‌های پلاستیکی دریاها

یک شرکت هلندی هفته گذشته یک دستگاه عظیم شکار پلاستیک از دریاها را معرفی کرد که تولید خود این شرکت است. این شرکت می‌گوید این دستگاه غول‌پیکر که مانند یک زه‌کش حایل عمل می‌کند، ورود زباله‌های پلاستیکی از رودخانه‌ها به دریاهای آزاد را به حداقل خواهد رساند.

image 4 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لوله بزرگ این دستگاه مثل یک نوار ساحلی مصنوعی عمل می‌کند و زباله‌های  پلاستیکی شناور را به داخل خود می‌کشاند. به زعم سازندگان دستگاه، از آنجایی که ماهی‌ها و موجودات دریایی به راحتی می‌توانند از زیر این دستگاه شنا کنند، این اختراع خطری برای اکوسیستم نخواهد داشت.

به گزارش شرکت هلندی، تا کنون دو نمونه از این کشتی غول پیکر به اندونزی و مالزی فرستاده شده‌اند. سومین و چهارمین نمونه قراراست به ویتنام و جمهوری دومینیکن ارسال شوند.

برنامه این شرکت این است که طی پنج سال آینده این دستگاه‌ها را در هزار رودخانه آلوده دنیا مستقر کند و به این ترتیب کوه عظیم زباله‌های پلاستیکی در دریاهای بزرگ و اقیانوس‌ها در سطح جهان را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

پاکسازی زباله‌ها مشکل اساسی را حل نمی‌کند

با وجودی که فناوری جدید برای پاکسازی دریاها از پلاستیک گام بزرگی در جهت حفظ دریاها به نظر می‌رسد، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که در این مورد نباید دچار”توهم” شد. علی‌رغم اینکه برخی از متخصصان این فناوری جدید را راهگشا تلقی می‌کنند، اما معتقد هستند مشکل اساسی هنوز هم حل نشده باقی مانده است.

image 5 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کارشناسان بهترین راه حل پاکسازی دریاها از پلاستیک را کاهش سریع تولید پلاستیک در دنیا می‌دانند

نادیا زیبارت، مدیر دفتر محافظت از دریاهای سازمان محیط زیستی بوند، می‌گوید: «ما باید تا جایی که ممکن است از مصرف پلاستیک خودداری کنیم. پلاستیک باید بازیافت شود. پلاستیک ماده‌ای نیست که در طبیعت به حال خود رهایش کنیم. به همین دلیل باید برای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، منع قانونی گذاشته شود.»

کارشناسان محیط زیست متفق‌القول می‌گویند کشورها باید به سمت کاهش تولید پلاستیک بروند. آن‌ها می‌گویند پلاستیک کمتر به نفع انسان و محیط زیست است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *