کتاب”جعبه‌ابزار فیلسوف: برگزیده‌ای از مفاهیم و روش‌های فلسفی”منتشر شد.نویسندگان: پیتر فوسل و جولیان بگینی، ترجمۀ کامران شهبازی، انتشارات کرگدن، چاپ اول ۱۳۹۹، ۳۷۶ صفحه، ۷۵۰۰۰ تومان.

image 131 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درباره کتاب

فن فلسفه مانند فن جراحی نیازمند تسلط بر پیکرۀ دانش است، ولی افزون بر آن نیازمند مهارت و تبحر در استفاده از ابزار یا وسایل نیز هست.

جعبه‌ابزار فیلسوف را می‌توان مجموعه‌ای از همین ابزارها در نظر گرفت. اما برخلاف ابزارهای جراحی یا نجاری، ابزارهای ارائه‌شده در این متن مفهومی‌اند – ابزارهایی که می‌توانند برای تحلیل، دستکاری و ارزیابی مفاهیم، استدلال‌ها و نظریه‌های فلسفی استفاده شوند.

این کتاب قرار است به‌مثابه جعبه‌آچار مفهومی عمل کند و هر کسی، از مبتدی تا استادکار، بتواند ابزاری را که لازم دارد از آن بیرون بکشد.

کتاب «جعبه‌ ابزار فیلسوف؛ خلاصه‌ای از مفاهیم و روش‌های فلسفی» در ۷ بخش و ۹۸ مدخل به معرفی مفاهیم و روش‌های منطق و فلسفه برای نوآموزان می‌پردازد.

نسخه اصلی کتاب در دو ویراست منتشر شده که در ویراست دوم یک فصل به آن اضافه شده است. ترجمه کتاب نیز بر اساس ویراست دوم که در سال ۲۰۰۸ بوده، انجام شده است. در فصل نخست کتاب ابزارهای پایه‌ای برای فیلسوف مانند استدلال، استقرا، اقسام استدلال، استنتاج و … آورده شده است. در فصل دوم کتاب ابزارهای پیشرفته‌تر از جمله استنتاج‌هایی که برای تبیین در علوم به کار می‌رود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این راستا تمثیل‌هایی که شهود را بر می‌انگیزاند و شرح می‌دهد برای مخاطب بیان می‌شود.

در فصل سوم که مهمترین بخش کتاب نیز هست، ۲۶ مدخل مانند آزمون‌پذیری، دو ارزشی، دور، نقض، تسلسل، مغالطه‌ها و … شرح داده می‌شود به عبارت دیگر روش‌هایی که فیلسوفان برای فلسفیدن از آن استفاده می‌کنند، بررسی می‌شود.

در فصل چهارم کتاب تمایز پیشینی و پسینی، تمایز مطلق و نسبی، تمایز تحلیل ترکیبی، ذات و عرض، سوبژکتیو و ابجکتیو و… آورده شده است. اما در بخش ششم کتاب نیز مکاتب تاریخی معاصر با تکیه بر نظریه‌پردازانی مانند دریدا، فوکو، لاکان، هایدگر، نیچه، سارتر و… بیان می‌شود.

در فصل هفتم محدودیت‌هایی که در مسیر کار فیلسوف قرار می‌گیرد، بررسی می‌شود،این فصل حدود ۱۲ مدخل دارد. بر اساس یک قضیه ریاضی گودول که گفته می‌شود ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم یک سیستم کامل داشته باشیم، محدودیت‌هایی که در مسیر فیلسوف وجود دارد در این فصل شرح داده می‌شود به طور مثال امکان‌پذیری و امکان نپذیری در کتاب بررسی می‌شود.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *