پاپ فرانسیس از کاتولیک‌ها خواسته دعا کنند هوش مصنوعی علیه بشر شورش نکند.

این پیشوای مذهبی در سخنرانی مراسم دعای ماه نوامبر به مردم درباره احتمال افزایش نابرابری ناشی از برقراری نظام رباتی پیشرفته در جهان هشدار داد و از آنان خواست دعا کنند هوش مصنوعی در اختیار همگان قرار گیرد.

پاپ گفت: «هوش مصنوعی در تغییرات تاریخی عصر ما عنصری کلیدی است. نظام رباتی در صورتی که در خدمت منافع عمومی باشد، می‌تواند دنیا را به جای بهتری تبدیل کند.

البته اگر پیشرفت‌ در عرصه فناوری باعث نابرابری بیشتر شود پیشرفت خوبی نیست. مسیر پیشرفت‌های آینده باید از رعایت عزت نفس انسان و عالم خلقت بگذرد.

بیایید دعا کنیم پیشرفت در عرصه رباتیک و هوش مصنوعی همواره در خدمت بشر باشد… شاید بتوان گفت: باشد که انسان باشد. »

سخنرانی این پیشوای مذهبی در مراسم دعای ماهانه از طریق «شبکه جهانی نیایش پاپ» پخش می‌شود. پیش‌تر واتیکان در ماه فوریه خواستار استفاده اخلاقی از فناوری‌های یادگیری ماشینی شده بود.

image 101 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کلیسا در سندی موسوم به «رم خواستار تدوین اصول اخلاقی برای هوش مصنوعی» از جهانیان خواست کاری کنند که هوش مصنوعی «به نفع کل بشر و محیط زیست» عمل کند. مدیران شرکت‌های آی‌بی‌ام و مایکروسافت با این سند موافقت کرده‌اند.

هوش مصنوعی، جایگزین انسان خطاکار

پیش از این هشدار پاپ، ایلان ماسک گفته بود تا پنج سال آینده خطر تسلط هوش مصنوعی بر بشر وجود دارد.

با این پیش‌بینی، برآوردهایی که پیش از این از «تَکینِگی فناوری» شده بود، به طور چشمگیری اصلاح می‌شود و هوش ماشینی از هوش بشر پیشی می‌گیرد و با سرعتی درک‌نکردنی پیشرفت می‌کند.

متخصصانی همچون آینده‌پژوه مطرح ری کورزویل با اشاره به روند نمایی پیشرفت‌ها در عرصه فناوری‌هایی مانند رباتیک، رایانه و هوش مصنوعی، پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند این نقطه عطف تاریخی در فوق‌هوشمند شدن بشر در سال ۲۰۴۵ رخ خواهد داد.

آقای ماسک صاحب کارخانه تسلا تولیدکننده خودروهای برقی و شرکت فضایی اسپیس‌اکس در ماه ژوئیه در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت روندهای فعلی نشان می‌دهد هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ از بشر پیشی می‌گیرد.

او گفت: «برآورد من از این که چرا افراد بسیار باهوش دارند قدرت هوش مصنوعی را دست کم می‌گیرند این است که افراد بسیار باهوش فکرش را هم نمی‌کنند که رایانه بتواند در هوش به گردشان برسد. این از نخوتشان است و مسلماً غلط است.

ما به سمت شرایطی می‌رویم که هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر از بشر می‌شود و به نظر من در کمتر از پنج سال به آن نقطه خواهیم رسید. اما نمی‌خواهم بگویم در مدت پنج سال همه‌چیز فنا می‌شود. فقط بی‌ثباتی بیشتر می‌شود و اتفاقات عجیبی رخ خواهد داد. »

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *