چرا نخست وزیر هلند هر روز با دوچرخه و درحالی که بعضی روزها  به سیبش هم  گاز میزنند به محل کارش می رود ؟برای پاسخ به این سوال باید به بررسی بیشتری پرداخت.

image 63 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

قلعه گوتیک در قلب لاهه مراکز دولتی  هلند را در خود جای داده است .این محل دارای چشم اندازهای گسترده طبیعی درکنار رودخانه درخشان Hofvijver ، است. بنا بر این با دوچرخه سواری می توان از تماشای این مناظر ضمن طی مسیر لذت برد.

به همین جهت تعجبی ندارد که نخست وزیر هلند مارک روته از رفت و آمد به دفتر کار خود با دوچرخه  لذت می برد. او اخیراً بیشتر از هر زمان دیگری با دوچرخه سواری به محلهایی که علاقه و یا  کار دارد می رود.

مارک روته می گوید:من 10 سال است که زیاد دوچرخه سواری نکرده ام. اما طی دو سال گذشته ، من دوباره دوچرخه خودم را داشته ام و وقتی هوا اجازه می دهد ، به وسیله آن  وارد محل کارم می شوم .

روته یک هلندی است و اصولا هلندی ها به خاطر عشق به دوچرخه سواری مشهور هستند. در سال 2018 ، تعداد دوچرخه این کشور بیشتر از مردم بود: 23 میلیون دوچرخه در برابر 17 میلیون نفر جمعیت. هم اینک  بیش از یک چهارم تمام سفرهای کشور با دوچرخه انجام می شود و از این تعداد ، یک چهارم مربوط به سفرهای کاری است .

نخست وزیر هلند در مورد اینکه چرا مدت هاست چنین پدیده ای وجود دارد ،می گوید: هلندی ها دوچرخه سواری را دوست دارند زیرا ما یک کشور کوچک هستیم. ما باید از A به B برسیم. و مطمئناً سوار شدن ماشین یک گزینه  در دسترس است ، اما شما با ماشین سواری علاوه براینکه  به مشکلات  زیست محیطی دامن خواهید زد ،مسئله  ازدحام  و ترافیک را هم خواهید داشت. از زمان های قدیم ، تقریباً از اواخر قرن نوزدهم ، ما عادت کرده ایم که دوچرخه سوار شویم.

اما صرف علاقه به دوچرخه سواری  مشکل را حل نمیکند بلکه در هلند زیرساخت های دوچرخه سواری فعال شده است.

طراحی مسیرهای رفت و آمد در این کشور همواره به گونه ای صورت گرفته که برای سفرهای بادو چرخه مناسب باشد. به همین دلیل  زیرساخت های حمل و نقل خود را به دقت برای دوچرخه سواری طراحی کرده اند.

در هلند بیش از 35000 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری وجود دارد و شهر اوترخت بزرگترین پارک دوچرخه سواری زیرزمینی جهان است.

دوچرخه سواری  نه تنها در شهر بلکه در جوامع محلی بین شهرها نیز رواج دارد . از این روانجام   این کار برای مردم  بسیار ایمن و آسان می شود ، به ویژه برای کودکان خردسال هنگام رفتن به مدرسه.از طرف دیگر فواید سلامتی دوچرخه سواری کاملاً مشهود است: این کار خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و می تواند به تقویت سلامت روان کمک کند.

image 64 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد هر ساله از وقوع بیش از  6000 مرگ در هلند، به دلیل دوچرخه سواری پیشگیری می شود وهمچنین دوچرخه سواری شش ماه به متوسط امید به زندگی می افزاید.

از طرف دیگراین  امرباعث صرفه جویی اقتصادی در کشور به میزان  بیش از 20 میلیون دلار در سال می شود.به همین شکل است که اینک هلند کشوری با تولید ناخالص ملی بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار درسال است.

البته مزایای دوچرخه سواری برای محیط زیست نیز بسیار زیاد است: طبق تحقیق موسسه تجزیه و تحلیل سیاست حمل و نقل هلند ، به دلیل جایگزینی دوچرخه به  اتومبیل ،به طور متوسط در هر کیلومتر 150 گرم دی اکسید کربن کمتر تولید می شود.

بنا بر این همانطور که روته می گوید: کل سیستم برای استفاده از گزینه دوچرخه سواری تنظیم شده و حفظ سلامت مردم نیز آنها را تشویق به استفاده از دوچرخه کرده است.

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *