“آژنگ نیوز”:تصویری که در ذیل ملاحظه می کنید  به بهانه روایتی از تاریخ صنعت نفت  در ایران قدیم منتشر شده است.در این عکس،مطالعه در کنار بخاری نفتی و نیز تصویری دیگر از چراغ گرد سوز نفتی که برای روشنایی بکار میرفت،مشاهده می شود .

همچنین در نهایت از یک چراغ والور هم برای غذا پختن استفاده می شد. با چنین میزانی از مصرف نفت، در سال ۱۳۲۶ خورشیدی پیش بینی میکردند که نفت تا ۲۰ سال بعد، یعنی ۱۳۴۶ تمام می شود. حال آنکه تازه در این سالها تولید و صادرات انبوه نفت آغاز شد که تاکنون هم ادامه دارد.

image 12 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگر نخستین حلقه چاه اکتشافی نفت را به میزان قابل صدور  در مسجد سلیمان در سال ۱۹۰۸ میلادی(۱۲۸۸ خورشیدی) مبداء پایه گذاری صنعت نفت بدانیم ،تاکنون ۱۱۲ سال از آن تاریخ میگذرد.البته اکثرا تصور می کنند تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ایران ،فعالیتهای نفتی،در انحصار شرکت سابق نفت ایران و انگلیس بود.در صورتیکه واقعیت تاریخی به ما می گوید که دولت ایران در زمان های مختلف کم و بیش فعالیت های اکتشافی داشته  است.از جمله در بین سالهای ۱۳۰۸ و ۱۳۱۰ خورشیدی چند تن از زمین شناسان خارجی از طریق شرکت مطالعات ایران و فرانسه از طرف دولت مامور شدند در نواحی مازندران و سمنان بررسی هایی انجام بدهند.این شرکت  پس از حفر دو حلقه چاه کم عمق تر در شرق بابلسر ،بدون اینکه نتیجه ای بگیرند ،منحل شد  و کارشناسان آن ایران را در سال ۱۳۱۰ ترک کردند.

در سال ۱۳۱۴ یکی از مالکان ،هنگام حفر چاههای قنات در جنوب قم آثاری از مواد نفتی را بر روی آب قنات مشاهده کرد و موضوع به اطلاع مقامات دولتی رساند. در همان زمان اداره ای در وزارت دارایی به نام اداره مهندسی  اکتشافی تشکیل و چند کارشناس هم از آلمان استخدام شدند و با دو دستگاه حفاری خریداری شده در نواحی قم و مازندران عملیات اکتشافی شروع شد ولی نتیجه مثبتی نداشت.در نهایت چنانکه پیش از این اشاره شد عملیات حفاری موفق مربوط به منطقه مسجد سلیمان  و سال ۱۲۸۸خورشیدی بود.  

گروه تاریخ            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *