دربدر دنبال دیپلمه ها یا دکتراهای بیکار؟!این یک حکایت از تحصیل در ایران است.در سال 1317 به موجب قانون مصوب مجلس شورای ملی قرار شده بود 10 جوان دیپلمه که سنشان از 20 سال بیشتر نباشد برای تکمیل تحصیلات عالیه به خارج اعزام شوند.

در آن موقع اعتماد الدوله  قراگوزلو وزیر معارف بود.وزیر در روزنامه ها اعلام کردند که جوانان دیپلمه با مدارک تحصیلی به وزارت معارف بیایند.تا ترتیب حرکتشان داده شود. علاوه بر اعلام در جراید ،بخشنامه هم به شهرستانها فرستاده و از جوانان دیپلمه دعوت کردند .

image 139 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تابستان تمام شد و برای رفع این مشکل قرار شد میزان سن و سال را از میان بردارند و هرکس که دیپلم دارد با هر سن و سالی که هست خود را معرفی کند. این چاره اندیشی هم فایده نکرد  و عده لازم تهیه نشد.

بالاخره کمسیونهایی تشکیل دادند که راه حلی پیدا کنند.چون مدارس خارجی فقط در اوایل پاییز دانشجو می پذیرند.سرانجام نظر بر این شد که از دانشجویان ایرانی مقیم خارج که به خرج خودشان تحصیل می‌کنند کمک بطلبند و آنان را به دولت معرفی و به عنوان دانشجویان رسمی وزارت معارف بپذیرند .

همین کار را هم کردند و کمبود دیپلمه های داخل ایران با ثبت نام دانشجویان ایرانی مقیم خارجه جبران شد.

این جریان مربوط به سال ۱۳۱۷ است اما در سال های بعد صدها هزار نفر با مدرک دکترا  که دنبال کار می گردند، در کشور مشاهده می‌شود .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *