لیختن‌اشتاین با طرح شکایتی علیه جهوری چک در دادگاه حقوق بشر اروپا، خواستار آن شد که پراگ پروسۀ به رسمیت شناختن شهروندان این کشور به عنوان «آلمانی» را متوقف کند.

جمهوری چک از آن رو دست به چنین کاری می‌زند که «آلمانی» خواندن شهروندان لیختن‌اشتاین، به پراگ اجازه می‌دهد تا اموال آنها پس از جنگ جهانی دوم را به تصاحب خود درآورد.

وزارت خارجه لیختن‌اشتاین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بار دیگر حق مالکیت شهروندان لیختن‌اشتاین در جمهوری چک، بر اساس فرمان ریاست جمهوری ۱۹۴۵ میلادی نادیده گرفته شد. مصوبه‌ای که آنها را به عنوان افرادی با تابعیت آلمانی طبقه‌بندی می‌کند. این کار بی‌توجهی به حاکمیت لیختن‌اشتاین است.»

image 144 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس فرمانی که در جمهوری چک در دوران جنگ جهانی دوم صادر و پس از پایان جنگ نیز بار دیگر تایید شد، امکان تصرف اموال آلمانی‌ها و مجارها به عنوان خائن و همدست خائنان فراهم گردید. در آن دوران با اتکاء به این فرمان، میلیون‌ها نفر از جمهوری چک اخراج شدند و اموالشان به تصاحب دولت درآمد.

شاهزاده‌نشین لیختن‌اشتاین یکی از کوچکترین کشورهای جهان است که کمی بیش از ۱۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و نزدیک به ۳۹ هزار نفر نیز ساکن آن هستند. زبان رایج در این کشور، آلمانی است.

لیختن‌اشتاین در دوران هر دو جنگ جهانی، کشوری بی‌طرف محسوب می‌شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *