یک کتیبه با قدیمی ترین امضای دنیا کشف شد.این لوح 5000 ساله فروش نوعی نوشیدنی را به تصویر می کشد .این لوح در یک معامله فروش با قیمت معادل  230 دلار هزار دلار فروخته شد.

کلکسیونر آمریکایی Awealthy اخیراً این لوح باستانی سومری را با قیمت 230 هزار دلار خریداری کرد.

براساس گزارش  سایت خبری باستان شناسی باستانی Origins ، لوح سومری نخستین بار در محل شهر باستانی ارووک واقع در بین النهرین باستان یا عراق امروزی مدرن کشف شد. این  کتیبه ،بخشی از مجموعه خصوصی Schøyen بود ، مجموعه ای از لوح ها و نسخه های خطی که به تاریخ مکتوب کهن باز می گردد.

این کتیبه مخصوص فروش یک نوع از مصنوعات در دوران باستان است و به دلیل داشتن شرح مفصل در مورد فروش نوشیدنی های  باستانی ونیز به دلیل داشتن آنچه که بسیاری معتقدند اولین امضای جهان است ، ارزش تاریخی فراوانی دارد.

image 142 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمادهای موجود در گوشه سمت چپ بالای لوح – امضای فرضی – به عنوان “KU” و “سیم” ترجمه شده اند که کارشناسان آنها را این نام را “کوشیم” نیز ترجمه کرده اند. “احتمالاً این اسم از یک کاتب دولتی است که مندرجات روی لوح را ایجاد کرده است.ازاین لوح  خاک رسی ،برای مقاصد اداری استفاده می شده است.

با این حال ، برخی دیگر گمان می کنند “کوشیم” می تواند نام یک سازمان یا عنوان دولتی باشد نه یک شخص خاص. مشابه مندرجات این کتیبه در 17 لوح دیگر یافت شده است. در بعضی از آنها ، نام “مدیر سانگا” یا مدیر معبد آمده  است.

ترجمه:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *