بزرگداشت مشروطیت دور میز خوراکی با بستنی لیوانی وترنم موسیقی هم می تواند ،به عنوان یادبود این نهضت مورد نظر باشد؟

فردا 14 مرداد سالروز مشروطیت است . نهضتی که غالبا تفسیر و تحلیل دقیقی از آن ارایه نشده است. زیرا در هر زمانی تعبیر و تفسیر خاصی از آن شده است . در گزارشی که ذیلا مطالعه خواهید کرد، به یک نمونه از برخوردهای نامناسب با یک نهضت فکری اشاره می شود.

در هفتم مرداد ماه سال 1347 در خصوص مقدمات برگزاری جشن بزرگداشت مشروطیت  تمهیداتی اندیشیده !!شد و اعلام گردید:کارپردازی مجلس شورای ملی سرگرم تهیه سیور و سات لازم برای پذیرایی از میهمانانی است که در سالگرد جشن مشروطیت ایران(چهاردهم مرداد ماه ) به خانه ملت دعوت شده اند.

تاکنون (7مرداد 47)800 کیلو شیرینی ،600 کیلو  آب نبات ،دو هزار عدد بستنی لیوانی،پانصد کیلو بستنی ایرانی،پانزده هزار بطری نوشابه غیر الکلی،یکصد قالب یخ ،750 شاخه گل گلایول 800 کیلو شلیل ،800 کیلو سیب،پانصد کیلو هلو،پانصد کیلو گلابی،500 کیلو گیلاس ،ده هزار عدد خیار برای این جشن سفارش داده شد.

image 14 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چون اولیای امور در خصوص تبیین اهداف و وخواسته های مشروطیت و نیز عملی ساختن آرمانهای مشروطیت نهایت دقت را بکار می بردند، نحوه پذیرایی از میهمانان فرنگی نیز توسط اندیشمندان دست اندر کار مراسم بزرگداشت مشروطیت مورد توجه قرار گرفته و مصوب شد:برای مهمانان خارجی مشروطیت نیز دستور خرید 30 کیلو شیرینی درجه یک،30 عدد کیک ،300 کیلو بستنی فرنگی و300 بطری آب میوه صادر  شود.

حضور مقامات و تبادل علمی و یاد آوری دلاوری ها و سخن از شجاعتهای پیشگامان آزادی خواهی و دموکراسی خواهی مشروطه طلبان نیز در این مجلس صورت گرفت. به گزارش مطبوعات در چشن مشروطیت سال 47 نخست وزیر در میان مدعوین بود و به همه سلام می گفت.مثلا گفت سلام آقای صورتگر . و بعد بلا فاصله با هم مدتی به نجوا پرداختند.همینکه صحبت این دو تمام شد چند تن از دختران شرکت کننده در جشن خود را به نخست وزیر رسانیده و خیلی خودمانی گفتند:آقای هویدا بیا با ما عکس بیانداز می آیی؟

نخست وزیر :مانعی ندارد،بفرمایید!

دختران:نه باید به ما دست بدهید و در حال دست دادن عکس بگیریم .

نخست وزیر :این هم مانعی ندارد ،بفرمایید این هم دست!

همچنین نخست وزیر به یکی از دانش آموزان وعده داد تا زمان دانشجو شدن او کنکور وجود نخواهد داشت ،بدین صورت مباجث علمی و تحلیلی تا پاسی از شب ادامه پیدا میکرد.

برای شرکت در جشن مشروطیت در سال 1347 مجلس شورای ملی از جمع کمتری دعوت نموده بود.و مهمانان مجلس در حدود یک سوم سال های قبل بودند.ضمنا از ورود افراد کمتر از شانزده سال نیز جلوگیری به عمل می آمد!!؟

ظاهرا  به دلیل کارآمد بودن جشنها،همین رویه در سالهای بعدی نیز برای تبیین ،تحلیل و تجلیل!از مشروطیت  مورد توجه قرار گرفت .

با چنین تجربیاتی که به آن اشاره شد ،از ظهر16 مرداد 1350 ستاد مرکزی  پذیرایی از مدعوین جشن مشروطیت منتهای فعالیت خود را شروع کرد.

بدستور رییس مجلس شورای ملی ،جمعی از متخصصین تغذیه ابتدا از کارگاه بستنی اکبر مشهدی و کارگاه بستنی سازی یاس بازدید بهداشتی به عمل آوردند و آنگاه به اتفاق  هوشنگ عنقا مدیر کل امور مالی و مسئول ستاد پذیرایی ،در زیر زمین ساختمان جدید مجلس شورای ملی که مجهز به سرخانه های متعدد است حضور یافتند .میوه های مختلف به دستور متخصصین تغذیه با داروهای مخصوص شستشو و ضد عفونی شده و از بعد از ظهر  چیدن میز آغاز گردید.

بعد از آنکه ورود مردم آغاز شد اعلام گردید:استقبال طبقات مختلف برای شرکت در جشن سالگرد مشروطیت بی سابقه بود. و در سال 1350 حدود سی هزار نفر در این جشن شرکت کردند.در این مراسم 20 میز سراسری برای پذیرایی از شرکت کنندگان در کنار هم قرار گرفته بود. در مراسم بزرگداشت مشروطیت بنا بر گزارشهای ثبت شده طبقات مختلف در گوشه و کنار باغ بهارستان مشغول رقص و پایکوبی بودند. رییس مجلس سنا  با جوانان  به مدت نیم ساعت مشغول گرفتن عکس یادگاری بود.چنانکه اشاره شده بود،هشت نفر متخصص تغذیه و بهداشت برای نظارت در ضد عفونی کردن میوه ها 24 ساعت در مجلس ماندند.در بزرگ مجلس شورا برای یک ساعت باز بود و همه با کارت و بدون کارت وارد می شدند.

image 13 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نکته هوشمندانه دیگر در تفسیر آرمانهای مشروطه! آن بود که :برای اینکه موزیک در گوشه و کنار باغ بهارستان مترنم باشد،چهار دسته موزیک از ژاندارمری کل کشور،ارتش و شهربانی مشغول نواختن باشند.به همین جهت از وجود هنرمندان رادیو و تلویزیون در این جشن استفاده نشد.

در ضمن مراسم ،عده ای از شرکت کنندگان شیرینی و میوه ها را به عنوان شگون و میمنت ؟!برای افراد خانواده خود می بردند.بدین ترتیب تحلیل ،بررسی و بزرگداشت نهضت مشروطه در کنار ظروف ،میوه بخور بخور و ببر ببر همانند سالهای قبل، در تابستان 1350 هم با شکوه؟!صورت گرفت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *