“آژنگ نیوز”:مسابقه فوتبال که در هفدهم  بهمن‌ماه سال ۱۳۴۸ بین دو تیم مشهور آن روزگار یعنی تاج و پرسپولیس برگزار شد. به دلیل زدو خورد بازیکنان ناتمام ماند. اگر این حادثه پیش نمی آمد،مسابقه  دو تیم می توانست  با نتیجه مساوی یک بر یک پایان پایان یابد.

اما این دیدار نیز یکی از نقاط عطف مسابقات تاج و پرسپولیس بود  که در آن همایون بهزادی و حسین کلانی  از تیم پرسپولیس و مهدی لواسانی از تیم تاج اخراج شدند.

در همین دیدار بود که دروازه‌بان تیم پرسپولیس عزیز اصلی و کاپیتان این تیم در حالی که خشم و عصبانیت چهره‌اش را در هم فروبرده بود به داور نزدیک شد و پس از آن که سیلی محکم  به صورت داور نواخت.زمین را ترک کرد .

اما در گزارشهای رسمی ماجرا چنین توصیف شده است. حسین کلانی درگفتگویی در روز بعد از مسابقه  اعلام کرد: تمام حوادثی که روز جمعه در دیدار دو تیم تاج و پرسپولیس رخ داد به خاطر عدم صلاحیت داور بود .

شما خود تصور کنید ما بازیکنان هر دو تیم همواره با هم دوست و رفیق هستیم .ولی داور مسابقه آن عوامل را به وجود آورد که زمین بازی بسیار غیر قابل تحمل شده بود. در غیر این صورت مگرممکن است دو دوست با هم آن طور دعوا کنند. 

image 78 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جعفر کاشانی بازیکن دیگر تیم پرسپولیس نیز گفت :در مورد توپی که منجر به گل مساوی برای تاج شد و به کمک داور آقای الهی اعتراض کردم و گفتم آقا این خطا نیست ؟توپ به پای جباری گرفته شده ،تهدیدم کرد که اگر حرف بزنی به داور می‌گویم بیرونت کند.

مژدهی عضو تیم تاج گفت جنجال با گلی که من زدم شروع شد .رفقا مثل ریگ فحش می دادند و این فحش‌ها نصیب من شد که گل مساوی را زدم.

کاشانی در این لحظه یقه مظلومی را گرفته بود و می‌گفت کجا میری وایسا گل شما  فول بوده ولی بالاخره مظلومی دوید و رفت .ولی داور تا آنجا که ممکن بود فحش ها را نشنیده می گرفت . تا اینکه بهزادی و لواسانی بزن بزن کردند هردو را بیرون کرد.

دنبال این حادثه سخنگوی سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران اعلام کرد برای رسیدگی به گزارش داور و چگونگی رفتار بازیکنان جلسه تشکیل و اعلام فدراسیون فوتبال در این باره انتشار خواهد بود .

حادثه از آنجا شروع شد که بازی تاج و پرسپولیس تا دقیقه ۸۵ یک بر صفر روی تنها گل غلامحسین مظلومی به نفع تاج بود. پرسپولیس در این دقیقه حمله کرد و محمود خوردبین مهاجم پرسپولیس با  نفوذ  به محوطه چریمه تاج  علیرغم آنکه قلیچ‌خانی دست او را گرفته بود و الان مرتکب خطا شده بود گل زد. اما داور” حاج ابوالحسن” پس از به ثمر رسیدن گل با اعلام خطای خوردبین، گل را مردود اعلام کرد .

image 74 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عزیز اصلی کاپیتان تیم با داور درگیر شد و بازیکنان خود را از ادامه بازی بازداشت . داور پس از دادن وقت قانونی با کشیدن سود بازی را تمام شده  اعلام کرد .

بازیکنان پرسپولیس ۱۰ دقیقه در زمین باقی مانده ولی سرانجام زمین را ترک کردند. مطبوعات آن زمان در مورد داور مسابقه در آن روز گار نوشته بودند: به هر حال در طول دو هفته گذشته این دومین باری است که حاج ابوالحسن داور مسابقه با چنین صحنه هایی روبرو شده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *