نویسنده: احمد علی دوست

باید پذیرفت که ;بین خورشت های محلی ومتنوعی که در شمال ایران,به ویژه گیلان وجود دارد. شاید تنها  بانی یکی از آنها بر ما معلوم ومشخص است که آنهم خورشت میرزا قاسمی می باشد .

اما حکایت چنین است که میرزا محمد قاسم خان والی معروف به “میرزا قاسم خان” فرزند دوستعلی خان معیرالممالک ونوه حسینعلی بیگ بسطامی حاکم گیلان در دوره ناصرالدین شاه قاجاربود. همان کسی که برای نخستین بار به تهیه وابداع خورشت محلی میرزا قاسمی مبادرت ورزید.

نامبرده دردوره ناصرالدین شاه قاجار حاکم گیلان شد و از آنجایی که به آشپزی وبادمجان هم علاقه مند بود, در حدود سال 1239خورشیدی بعد از بازگشت خود از روسیه برای نخستین بار به طبخ این نوع ازخورشت محلی در رشت همت گمارد که بعدها در گیلان و حتی ایران به نامش, یعنی “میرزا قاسمی ” معروف شد. وی خدمات عمرانی هم در گیلان، به ویژه رشت نیز داشته. از ساخت سبزه میدان رشت گرفته تا توسعه راه ارتباطی رشت به قزوین و… که در منابع گیلان شناسی به آن اشاره شده است.نامبرده بعد از اینکه به  پیشکاری دیارفارس منصوب شد, عاقبت در سال  1289 هجری قمری درگذشت و در حافظیه شیراز مدفون گردید.

image 95 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مرقد وی امروزه در حافظیه شیراز مجاورکتابخانه ارامگاه حافظ قرار دارد.وی مدتی سفیر ایران در روسیه نیز بود.

همانطور که می دانیم ; امروز رشت بعنوان شهر خلاق غذا وخوراک شناسی در سازمان فرهنگی یونسکو ثبت شده است.همچنین گیلان با تنوع  وتعدد غذایی خود(بیش از  یکصدو هفتاد نوع غذا), پایتخت گردشگری غذای ایران شناخته شده است.

image 96 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *