یک تجربه ،سفر به ارتفاعات سبز،منطقه حفاظت شده  سرولات و جواهر دشت  واقع در ارتفاعات میان استانهای گیلان و مازندران ،با زمستان های سرد و برفی و تابستان های خنک و سرزمین خوش آب و هوایی به شمار می آید. پوشش گیاهی این محدوده جنگلی واجد پوشش گیاهی متنوع از پهن برگان می باشد.

image 10 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در بخش پائین دست منطقه جامعه گیاهی شمشاد واقع شده که آمیختگی با پوشش گیاهی توسکا و خرمندی ، ممرز ، لرگ دارد در بخشهای میانی پوشش جنگلی از نوع ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، خرمالوی وحشی، لیلکی، ازگیل، آزاد و بلوط می باشد و در بخش بالادست عموماً پوشش گیاهی بلوط ، آزاد ، راش ، ون، زالزالک و گلابی وحشی می باشد. پوشش گیاهی علفی منطقه بیشتر از نوع بنفشه ، فرفیون، سیکلامین، پامچال، انواع گرامینه ، گزنه ، آقطی ، علف پشمکی ، تمشک و کوله خاص می باشد.

image 16 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین منطقه  دارای جاذبه های بکر و طبیعی مانند جنگل و رود خانه  چشمه های متعدد و آب معدنی می باشد .در برخی مناطق چشمه ها چنان پر آبند که امکان شنا در حوضچه های حاصل از تجمع آب این چشمه ها وجود دارد. گونه های شاخص جانوری و شاخص منطقه جنگلی شامل گراز، شغال، مرال، شوکا ، خرس، گربه جنگلی و پلنگ می باشد. پرنده بومی قرقاول نیز از پرندگان شاخص بخش شمالی این محدوده جنگلی به حساب می آید.

image 14 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در جنگلهای مرتفع این منطقه حضور مه در بیشتر اوقات طبیعتی زیبا و بی همتا بوجود می آورد. میانگین بارندگی سالانه آن  بالاست و در داخل منطقه نیز رودخانه خشکه رود ( کرک رود ) و سیاه لات جاری بوده به همین جهت منطقه همواره هوایی مناسب و شادی آفرین دارد.

image 12 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بکر بودن این منطقه زیبایی خاصی به آن بخشیده است . انواع غذاهای محلی خوش طعم و لذیذ توسط زنان روستایی طبخ می‏ شود. مانند:ترشی تره، شیرین تره، سیرواویج، پلاسرتره، بورانی، کماج، میرزاقاسمی، هلو آبی، بادمجان قلیه، قطاب مخصوص و ماهی ملاقه (تنوری) از جمله غذاهای محلی هستند.

image 15 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 رستوران خاورخانم   که در این منطقه شناخته شده میباشد،غذاهای محلی  نام برده شده را عرضه میکند .با توجه به ارزشهای طبیعی و جانوری این محل   بعنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تعیین شده است . تصاویر گزارشی که مشاهده میکنید، بخشی از جذابیت های دینی این منطقه است.

image 9 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگر گیاهان منطقه را بشناسید می توانید با  برخی سبزیجات و نیز قارچهای  متنوع منطقه ،غذای طبیعی وخوشمزه ای درست کنید .در مجموع دیدار از این سرزمین زیبا ،تجربه ای فراموش نشدنی است.

image 17 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

راههای ارتیاطی زیبا


image 19 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
آرام و پر باران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *