یکصد و هفتاد و پنجمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه مجله بخارا به منظور بزرگداشت و نیز به  مناسبت انتشار کتاب ” زبان زنده ” تالیف استاد منوچهر انور در ساعت نه صبح پنجشنبه نهم ابان ۱۳۹۸ با حضورآقای انور،تعداد زیادی ازعلاقه مندان به فرهنگ و ادب فارسی  و محمد رضا اصلانی ، مهدی سالاری نسب ، بهرام پروین گنابادی و علی دهباشی در خانه گفتمان شهر برگزار شد.

image 30 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


منوچهر انور در این نشست در خصوص کتاب زبان زنده توضیحاتی ارائه کرد.وی در ابتدای سخنانش از سخنرانان تشکر کرده وبیان کرد که: نکات جالبی در خصوص این کتاب که در ذهنم وجود نداشت،دوستان مطرح کرده اند. وی در خصوص دلایل و انگیزه های تالیف  کتاب عنوان کرد که :بیان شفاهی با بیان کتبی متفاوت است .به عنوان مثال وی شعر “مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز –  ور نه  در محفل رندان خبری نیست که نیست”  را خوانده و تاکید کرد :این بیت به عنوان یک نمونه  از تفاوت معنایی شعرمطرح است.یعنی  در صورتی که با لحن ها و موسیقی متفاوتی خوانده شودمعانی مختلفی خواهد داشت.مثلا اگر بخش نیست که نیست این شعر، با یک لحن  خوانده شود،  میتوانیم نتیجه بگیریم که شعر می خواهد بگوید  که اصلاهیچ چیزی نیست،یا با تاکید می گوید ،هیچ چیزی وجود ندارد. اما  وقتی با لحن دیگر بخوانیم ،معنایش می شود اینکه: فکر نکنید که هیچ چیزی نیست، بلکه چیزی هست. یعنی دو معنای متضاد با توجه به لحنی که در خواندن شعر بکار میرود را می توان از این شعر برداشت کرد.

image 31 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 وی با اشاره به اینکه لحن  و شیوه گفتاری در خواندن این شعر معانی آن را متفاوت خواهد نمودگفت: به چه صورتی می خواهیم تفاوت معنایی این شعر را بر اساس لحن و آهنگ بیان کنید؟ وقتی یک شعر خوانده می شود گرامر و معنا در خود صدا و لحن گوینده است افراد قدیمی آن لحن و صدا رادرست  به کار می برند و به طرز درستی شعر را ادا می کنند. بنابراین باید ظرائف آن شعر را نوشت تا موقع ادا کردن شعرمعنای درست آن استنباط شود.تا بحال  این اتفاق نیفتاده که برای دستور موسیقایی  گفتار، روشی تدوین کنند.

image 32 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در حقیقت با توجه به گفته های آقای انور  این کتاب تلاش دارد که این مشکل را حل کند.

در ادامه نشست  وی در پاسخ به سوالی که نظر شما راجع به زبان معیار چیست گفت زبان معیار برای من روشن نیست. مرحوم نجفی بیشتر به این موضوع تاکید داشتند که مثلاً فارسی را درست بنویسیم .اما کاری که من دراین کتاب می کنم با  موضوع زبان معیار متفاوت است . من موضوع دیگری را مطرح می کنم. موضوع آگاهی از لحن و موسیقی یک شعر است.

image 33 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب زبان زنده در 360 صفحه به زبان فارسی و توسط نشر کارنامه در سال 1398 با قیمت 110 هزار تومان به چاپ رسیده و در محل نشست برای علاقه مندان  عرضه شده بود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *