“آژنگ نیوز”:پلاک نذری بخش قابل توجهی از گنجینه آثار باستانی دوره عیلام هستند که آن را به یک مکان مذهبی مرتبط می‌کنند. این پلاک‌ها، صفحات مستطیلی از طلا هستند که عمدتاً چهره‌های انسانی را در حال حمل شاخه‌های برسم نشان می‌دهند، پیشکشی به خدایانی که نمایانگر زمین و نعمت‌های آن بودند و با خدایانی مانند الهه باروری، آب و خرد، آناهیتا، مرتبط بودند.

پلاک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخی از پلاک‌ها به جای انسان‌ها، حیوانات را نشان می‌دهند که باز هم به رسم پروتو-ایلامی در به تصویر کشیدن حیوانات در هنر که نماد یک مفهوم/ویژگی یا مفهوم دیگری بودند، برمی‌گردد. در هنر عیلامی، حیوانات گاهی جایگزین انسان‌ها می‌شدند و حیواناتی که روی پلاک‌ها به تصویر کشیده شده بودند، می‌توانستند نمایانگر نوعی درخواست خاص برای قدرت یا سلامتی یا شجاعت باشند.

هنر ایلامی بر هنر سکاها و مادها تأثیر گذاشت که به نوبه خود بر کار صنعتگران پارسی تأثیر گذاشت. پورادا خاطرنشان می‌کند: همانطور که مادها احتمالاً عناصر هنر سکاها را که از طریق ارتباطات شرقی به طور مستقل جذب یا به دست آورده بودند، به پارسیان منتقل کردند، آنها همچنین باید واسطه‌ای برای ادامه سنت‌های سبکی دیگری باشند که در دوران مادها در ایران رواج داشت.

این پلاک‌ها معمولاً به سبک مادی شناخته می‌شوند، اما این لزوماً به این معنی نیست که توسط مادها ایجاد شده‌اند. آنها به احتمال زیاد توسط پارسیان ثروتمند سفارش داده شده‌اند تا دادخواست‌های خود را به خدایان ارائه دهند. برخی از پلاک‌ها به وضوح توسط آماتورهایی ساخته شده‌اند که در محیطی ناآشنا کار می‌کردند، زیرا سطح مهارت پایینی را نشان می‌دهند. این پلاک‌ها ممکن است توسط افرادی ایجاد شده باشند که مایل به پرداخت هزینه به یک صنعتگر برای انجام کاری که احساس می‌کردند می‌توانند خودشان از عهده آن برآیند، نبودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *