“آژنگ نیوز”:قهرمانان گمنام جنگ جهانی دوم: زنان نیروی کمکی حمل و نقل هوایی زنان نیروی کمکی حمل و نقل هوایی در جنگ جهانی دوم گروهی هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند اما بسیار مهم هستند.در طول جنگ جهانی دوم، گروه‌های جداگانه زیادی وجود داشتند که نقش‌های خاص خود را ایفا می‌کردند. یکی از این گروه‌ها، زنان نیروی کمکی حمل و نقل هوایی بودند. اگرچه وظایف ATA در ابتدا قرار بود متفاوت باشد، اما در نهایت در انتقال هواپیما به کسانی که بیشترین نیاز را به آنها داشتند، حیاتی شدند.

نیروی کمکی حمل و نقل هوایی چه بود؟

نیروی کمکی حمل و نقل هوایی یا ATA که در آغاز جنگ جهانی دوم تأسیس شد، یک سازمان غیرنظامی در بریتانیا بود که وظیفه حمل هواپیماهای نظامی از مکان‌های مختلف به مکان‌های مورد نیاز را بر عهده داشت.آنها که برای تلاش‌های جنگی بسیار مهم بودند، خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کردند تا اطمینان حاصل کنند که نیروی هوایی سلطنتی در زمان فراخوان مجهز و آماده حرکت است. این گروه، هواپیماهای جدید و تازه تعمیر شده را حمل می‌کردند و اغلب آنها را از کارخانه‌ها و تأسیسات مونتاژ می‌بردند. سپس هواپیماها بین مکان‌هایی مانند واحدهای تعمیر و نگهداری، فرودگاه‌های فعال و اسکادران‌های خدماتی، کارخانه‌های اسقاط و نقاط تحویل فراآتلانتیک حمل می‌شدند. تنها مکان‌هایی که ATA هواپیما به آنها تحویل نمی‌داد، ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی بودند.

ATA در ابتدا به عنوان یک سرویس حمل و نقل برای تجهیزات پزشکی، نامه و پرسنل راه‌اندازی شد. با این حال، این تغییر زمانی رخ داد که نیازهای مهم RAF مشخص شد. تمام مسئولیت‌های حمل و نقل تا اول آگوست ۱۹۴۱ توسط ATA به عهده گرفته شد و به خلبانان قبلی اجازه داده شد تا نقش‌های رزمی را بر عهده بگیرند.

خلبانان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زنان در نیروی کمکی حمل و نقل هوایی

بخش زنان ATA در نوامبر ۱۹۳۹ شروع به تشکیل کرد. این زمانی بود که فرمانده پائولین گوور وظیفه تشکیل بخش زنان را بر عهده گرفت. در روز سال نو ۱۹۴۰، هشت زن در بخش زنان پذیرفته شدند و تا پایان جنگ، حدود ۱۶۰ زن در ATA استخدام شده بودند.

هشت عضو اولیه عبارت بودند از:

گابریل پترسون
جون هیوز
مارگارت کانیسون
مارگارت فیرودر
ماریون ویلبرفورس
مونا فریدلندر
رزماری ریس
وینیفرد کراسلی فیر

در ابتدا، زنان فقط می‌توانستند هواپیمای دو باله Tiger Moth را پرواز دهند. آنها همچنین ۲۰٪ کمتر از مردان دستمزد می‌گرفتند، اما این خیلی تعجب‌آور نیست، زیرا در آن زمان این یک رویه رایج بود. این در نهایت به دلیل نفوذ پائولین گوور تغییر کرد. زنان به پرواز با انواع هواپیماها، مانند اسپیت‌فایر، هوریکان و حتی بمب‌افکن‌های سنگین مانند فلایینگ فورترس، ادامه دادند. زنان همچنین به لطف گوور، حقوق برابر دریافت کردند که گامی بزرگ در جهت برابری زنان بود.

وظایف زنان در ATA

همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی ATA حمل و نقل هواپیما بود. آنها همچنین هواپیماها را سرویس و تعمیر می‌کردند و در صورت نیاز آنها را بین پایگاه‌های هوایی جابجا می‌کردند. در مواقعی، ATA ماموریت‌های آمبولانس هوایی را نیز انجام می‌داد که در آن تجهیزات پزشکی و پرسنل مجروح حمل می‌شد. سایر ماموریت‌های حمل و نقل نیز توسط ATA و بخش زنان انجام می‌شد، مانند حمل و نقل پرسنل خدماتی در زمانی که حمل و نقل جاده‌ای یا ریلی امکان‌پذیر نبود.

زنان برجسته در ATA

همه زنان در ATA برجسته هستند و باید به خاطر خدمات و شجاعتشان مورد تقدیر قرار گیرند. با این اوصاف، برخی از زنان در ATA سرآمد بودند و به خاطر شاهکارهای مختلف خود شناخته شده‌اند. برخی از اعضای زن برجسته عبارتند از:

ایمی جانسون: مشهور جهانی با رکوردهای متعدد شکسته شده، از جمله اولین زنی که به تنهایی از انگلستان به استرالیا پرواز کرد.

فریدیس شارلند: یکی از پنج زن اولی که نشان خلبانی نیروی هوایی سلطنتی را دریافت کرد. با ۳۸ نوع هواپیمای مختلف پرواز کرد و بیش از ۶۰۰ ساعت پرواز داشت.

لتوس کرتیس: اولین زنی که واجد شرایط پرواز با هواپیماهای بمب افکن چهار موتوره شد.

مری الیس: با ۷۶ نوع هواپیما، از جمله بیش از ۴۰۰ اسپیت فایر، پرواز کرد. اولین فرمانده زن فرودگاه در اروپا.

پائولین گوور: رئیس بخش زنان ATA. بی وقفه برای پذیرش زنان لابی کرد و نیروی محرکه ای برای برابری دستمزد در بین خلبانان زن بود.

اینها تنها چند عضو برجسته بخش زنان ATA هستند. در تاریخ فرهنگ بریتانیا این نکته مهم است که از آنها یاد آوری شود؛زیرا بسیار از آنها در حوادثهای مختلف جان باختند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *