“آژنگ نیوز”:به مناسبت انتشار مجموعۀ «راهنمای فلسفه و فیلم راتلج»، ویراستۀ پیزلی لیوینگستن و کارل پلنتینگا، با ترجمۀ ساره امیری و معصومه گنجهای که از سوی انتشارات حکمت منتشره شده است، چهل و سومین نشست از سلسله نشستهای عصر دوشنبههای مجلۀ بخارا به معرفی و بررسی این مجموعه اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه بیست و چهارم شهریورماه ۱۴۰۴ با سخنرانی معصومه گنجهای، امیر مازیار، محسن کرمی و علی دهباشی در موزۀ هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.

«راهنمای فلسفه و فیلم راتلج» نخستین کتاب جامعی است که به کندوکاو مضامین، موضوعات، اندیشمندان و مسائل اساسی فلسفه و فیلم میپردازد. این راهنما مشتمل بر شصت بخش است که به قلم محققان بینالمللی نگاشته شده و در چهار کتاب منتشر میشود: «مسائل و مفاهیم»، «مؤلفها و روندها»، «گونهها و دیگر انواع» و «فیلم بهسان فلسفه».
مجلد نخست بخش جامعی است که بر مفاهیم کلیدی فلسفه و فیلم دقیق میشود و فصلهایی دربارۀ بازیگری، سانسور، همدلی، تصویرگری، اخلاق، گونه، تفسیر، روایتگری، تماشاگری و سبک دارد. مجلد دوم مؤلفها و محققان فیلم و نظریههای اساسی را دربر میگیرد. مجلد سوم به بررسی گونههایی مانند مستند، سینمای تجربی، وحشت، کمدی و تراژدی میپردازد. و مجلد آخر فصلهایی در باب کارگردانان برجستهای چون تارکوفسکی، برگمن و ترنس ملک و فیلمهای بخصوصی نظیر «گاتاکا» و «یادگار» را شامل میشود.
خواندن «راهنمای فلسفه و فیلم راتلج» بر هر آنکس که به فلسفۀ فیلم، زیباییشناسی و فیلم و مطالعات سینما تعلقخاطر دارد واجب است.
پیزلی لیوینگستن، استاد فلسفه در دانشگاه لینگان هنگکنگ است. او مؤلف «هنر و قصد: یک مطالعۀ فلسفی» و ویراستار (بههمراه بریس گات) «آفرینش هنر: جستارهای تازه در زیباییشناسی فلسفی» است.
کارل پلنتینگا، استاد مطالعات فیلم گروه علوم و هنرهای ارتباطی در دانشگاه کالوین آمریکا است. او مؤلف «بلاغت و بازنمایی در فیلم غیرداستانی» و ویراستار (بههمراه گرگ اسمیث) «مناظر پرشور: فیلم، شناخت و هیجان» است.
خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزۀ هنرهای معاصر تهران
گروه خبر