آژنگ نیوز: کشف یک شیء مرموز رومی با فلزیاب که احتمالاً برای جادو استفاده می شده است. فردی به نام پاتریک شورمنز این قطعه دوازده وجهی ۱۶۰۰ ساله را در بلژیک کشف کرد.

باستان شناس آماتور پاتریک شورمنز در حال پرسه زدن در زمینی در شمال بلژیک بود که فلزیاب او از وجود چیزی زیر پا خبر داد. وقتی آیتم مورد نظر را پیدا کرد، متوجه شد که ممکن است چیز خاصی باشد.

او به طور تصادفی با قطعه ای از یک شی ۱۲ وجهی رومی به نام دوازده وجهی برخورد کرد. به گفته کارشناسان موزه گالو-رومن در تونگرن، بلژیک، جایی که شورمنز این قطعه را برد، احتمالاً بیش از ۱۶۰۰سال قدمت دارد. کشف او اکنون در کنار یک دوازده وجهی برنزی دست نخورده که در سال ۱۹۳۹ در نزدیکی آن پیدا شد در موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

شورمنس که سال ها با فلزیاب خود به شکار می پردازد، این قطعه را در نزدیکی شهر کورتیسیم در فلاندر پیدا کرد. طبق بیانیه آژانس میراث فرهنگی فلاندر، کشف او تنها دومین دوازده وجهی شناخته شده است که در این منطقه یافت شده است. معتقدند قطر این قطعه دوازده وجهی آن تقریباً دو اینچ است.

شی شش وجهی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این قطعه دوازده وجهی مدتهاست که باستان شناسان و مورخان را گیج کرده است. آنها معمولاً اجسام هندسی ۱۲ وجهی از فلز با مراکز توخالی ساخته شده اند. آنها به اندازه یک توپ بیسبال هستند و سوراخ های بزرگی دارند. گل میخ ها از هر گوشه بیرون زده اند.

به گفته تام متکالف کارشناس تاریخ ، باستان شناسان بیش از ۱۰۰ اثر مرموز را در ۲۰۰ سال گذشته در سراسر اروپای شمالی ثبت کرده اند. همه آنها اندازه و وزن متفاوتی دارند وابعادی از ۱.۵ تا ۴.۵ اینچ داشته اند و فقط در مناطق شمال غربی امپراتوری روم یافت شده اند که بسیاری از آنها در مکان های دفن باستانی هستند. تاکنون، باستان شناسان در متون مکتوب به اشیاء گیج کننده ای برخورد نکرده اند.

هیچ کس به طور قطع نمی داند که رومی ها چگونه از آنها استفاده می کردند. برخی از نظریه ها این است که آنها به عنوان دستگاه های اندازه گیری، تقویم، عصای زینتی، سلاح یا ابزار عمل می کردند.

کارشناسان موزه گالو-رومن ایده دیگری دارند آنها می گویند: رومی ها ممکن است از آنها برای مراسم جادویی مانند پیش بینی آینده و جادوگری استفاده کرده باشند، که مسیحیت – دین امپراتوری روم بعدی – آن را ممنوع کرده است.

جودیو کریمرز متصدی موزه Gallo-Roman، می‌گوید: «این فعالیت‌های جادوگری مجاز نبودند و مجازات‌ها شدید بود. احتمالاً به همین دلیل است که ما هیچ منبع مکتوبی پیدا نمی کنیم

بر اساس بیانیه آژانس میراث فلاندر، این قطعه دارای شکستگی هایی بر روی سطح خود است که نشان می دهد ممکن است شخصی عمداً آن را در طی مراسمی شکسته باشد.

اگرچه راز دوازده وجهی پابرجاست، قطعه جدید ممکن است به روشن تر شدن فعالیتهای جادوگری کمک کند. کریمرز می گوید، امروزه، بسیاری از دوازده وجهی های رومی کشف شده، هیچ سابقه ای ندارند که نشان دهد کجا پیدا شده اند. اما از آنجایی که شورمنز مکان دقیق کشف خود را می داند، کارشناسان می توانند برای سرنخ های بیشتر به بررسی سایت ادامه دهند.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *