“آژنگ نیوز”:در نروژ قرون وسطایی ، افراد طبقه بالا استخوان های قوی تری داشتند.براساس یک مطالعه جدید ، در نروژ قرون وسطایی ،براساس بقایای دفن شده ، افراد با وضعیت اجتماعی بالاتر – به ویژه زنان – بلندتر بودند و استخوان های قوی تری داشتند، احتمالاً این تفاوت فیزیکی در نتیجه یک شیوه زندگی مطلوب بوده است.

در طول تاریخ مدرن ، وضعیت اقتصادی اقتصادی با سلامتی و طول عمر مرتبط بوده است ، رابطه ای که به طور بالقوه می تواند حتی در بقایای اسکلتی فرهنگ های گذشته نیز تشخیص داده شود. نروژ قرون وسطایی دوره ای بود که با سطوح قابل توجه طبقه بندی اجتماعی و فقر مشخص می شد و به همین جهت این یک مطالعه موردی ارزشمند در شناسایی همبستگی بین وضعیت اجتماعی و سلامت فردی است.

نویسندگان بقایای ۲۲۷ نفر را از پنج محل دفن در قرن یازدهم تا شانزدهم میلادی بررسی کردند. دو سایت ، یک کلیسای سلطنتی و یک صومعه دومینیکن ، بقایای افراد با وضعیت بالا را به همراه داشت ، در حالی که سه سایت دیگر نمایانگر جمعیت عادی بودند. برای هر فرد ، محققان الگوهای چگالی مواد معدنی استخوان و همچنین قد را اندازه گیری کردند و تفاوتهای اسکلتی قابل توجهی بین گروههای اقتصادی و اجتماعی مشاهده کردند.

نروز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به طور کلی ، افراد با وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهترقد بلندتر بودند و در مقایسه با جمعیت عادی از چگالی معدنی استخوان بالاتر برخوردار بودند. این الگو به احتمال زیاد نشان دهنده تفاوت در تغذیه ، سطح فعالیت و حساسیت به بیماری ناشی از سبک زندگی متفاوت بین افراد کلاس بالا و پایین است. این نتایج همچنین تحت تأثیر عوامل دیگر قرار گرفت. به عنوان مثال ، زنان تفاوتهای قابل توجهی در صفات اسکلتی بین گروه های اقتصادی اقتصادی نسبت به مردان نشان دادند ، احتمالاً نشان می دهد که زنان در نروژ قرون وسطایی ، تفاوت های بسیار بالایی از شیوه زندگی را تحت تأثیر طبقه اجتماعی تجربه کرده اند. این داده ها در درک روشهای پیچیده ای که وضعیت اقتصادی اقتصادی در طی قرن ها بر سلامت تأثیر گذاشته است ، ارزشمند هستند.

نویسندگان می افزاید: “چگالی مواد معدنی استخوان (BMD) به ویژه بین جمعیت باستان شناسی و دوره های زمانی در اسکاندیناوی متفاوت است ، و این نتایج هیجان انگیز نشان دهنده تأثیر نابرابری اجتماعی بر BMD اسکلتی است.

مترجم:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *