“آژنگ نیوز”:چگونه قهرمان اسکندریه از علم باستان برای انجام «اعمال جادویی خدایان» در ۲۰۰۰ سال پیش استفاده کرد دنیای باستان احتمالاً پر از جادوگرانی بود که از علمی استفاده می‌کردند که تنها تعداد کمی آن را درک می‌کردند، اما آثار یک مرد در گذر زمان باقی مانده است.

تقریباً ۲۰۰۰ سال پیش، یک ریاضیدان و مهندس ماشین‌هایی ساخت که چنان مردم را تحت تأثیر قرار داد که دستورالعمل‌های او تا به امروز باقی مانده است. جزئیات زندگی هرون اسکندرانی به اندازه‌ای مبهم است که در مورد نام او و قرنی که در آن زندگی می‌کرد، بحث وجود دارد، بنابراین باید به گزارش‌های آثار او با دیده تردید نگریست. با این وجود، به نظر می‌رسد دلیل کمی برای تردید وجود دارد که او از درک آنچه اکنون فیزیک می‌نامیم برای خلق بسیاری از آثاری که در آن زمان شگفت‌انگیز تلقی می‌شدند و هنوز هم به طرز چشمگیری پیشرفته به نظر می‌رسند، استفاده کرده است.

هیرون، که با نام هرون نیز شناخته می‌شود، به خاطر توسعه عناصر دو فناوری که جهان را تغییر دادند، مشهور است: موتور بخار، معروف به موتور هرون، و آسیاب بادی. اگرچه هیچ یک از این‌ها کاملاً نوآوری او نبودند، اما هرون آن‌ها را به اندازه‌ای پیشرفت داد که در سراسر امپراتوری روم و مدت‌ها پس از آن اعتبار کسب کرد. اینکه آیا امپراتوری در آستانه یک انقلاب صنعتی قرار داشت، هنوز مورد بحث است.

خدایان باستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در همین حال، هرو همچنین از ماشین‌های خود به عنوان وسایل تئاتر استفاده می‌کرد و چشمان مخاطبان را فریب می‌داد. او را می‌توان اولین چهره ثبت‌شده‌ای دانست که حقیقت گفته معروف آرتور سی. کلارک را نشان داد: «هر فناوری به اندازه کافی پیشرفته‌ای از جادو قابل تشخیص نیست.»

هیرو ماشین‌هایی را توسعه داد که اکنون می‌توانیم آنها را جلوه‌های ویژه بنامیم، برای اجراهای تئاتر، به عنوان مثال، انداختن گوی‌های فلزی روی طبل با استفاده از یک مکانیسم زمان‌بندی‌شده برای تقلید صدای رعد.

اگرچه دستگاه رعد او ممکن است برای استفاده بیشتر مناسب بوده باشد، از دیدگاه ما، دو نمایشنامه که کاملاً از عروسک‌هایی تشکیل شده بودند که توسط یک چرخ استوانه‌ای که توسط وزنه‌ای که با سرعت از پیش تعیین‌شده‌ای سقوط می‌کند، می‌چرخید، هدایت می‌شدند، نمایانگر دستگاه‌های چشمگیرتری هستند. یکی خدای دیونیسوس را نشان می‌داد که نوشیدنی ها را روی محراب می‌ریخت در حالی که چهره‌هایی در اطراف او می‌رقصیدند و آلات موسیقی نواخته می‌شد، همه بدون دخالت انسانی که پس از به حرکت درآمدن، به حرکت درآمدند. دیگری کشتی‌هایی را نشان می‌داد که ساخته و به دریایی پرتاب می‌شدند که دلفین‌ها از آن می‌پریدند، قبل از اینکه گمراه شوند و به صخره‌ها برخورد کنند و ملوانان آنها توسط رعد و برق آتنا سرنگون شوند.

یک مخاطب مدرن که چنین نمایشی را می‌بیند، ممکن است سعی کند آن را در ذهن خود مهندسی معکوس کند و بفهمد که هیرو چه کاری انجام داده است. برای معاصرانی که دفترچه راهنما را نخوانده بودند، ممکن است به نظر می‌رسید که خود خدایان نمایشگرها را روشن می‌کنند.

کاتوپتریکا، که احتمالاً توسط هرو نوشته شده است، پیش درآمدی بر اپتیک نیوتن بود و نحوه تأثیر آینه‌های تخت و خمیده بر نور و امکان استفاده از آنها برای ایجاد توهم را شرح می‌داد.

هرو همچنین اسباب‌بازی‌هایی برای کودکان توصیف کرد، از جمله نمونه‌هایی از: «کوزه‌های ترفند که نوشیدنی یا آب را به طور جداگانه یا به نسبت‌های ثابت پخش می‌کنند، پرندگان آوازخوان و شیپورهای صدادار، عروسک‌هایی که با روشن شدن آتش روی محراب حرکت می‌کنند، حیواناتی که با پیشنهاد آب می‌نوشند.» آخرین مورد از این موارد ممکن است شبیه اسباب‌بازی پرنده آب‌خوار باشد که امروزه هنوز به عنوان یک تزئین میز فروخته می‌شود و بسته به درک مفهوم مرکز جرم و تکانه زاویه‌ای دارد.

هرو با اثبات اینکه چقدر از زمان خود جلوتر بوده است، حتی اولین دستگاه فروش خودکار را توصیف و احتمالاً آن را ساخته است، که در آن یک سکه با مقدار مناسبی آب پاداش داده می‌شد. احتمالاً، می‌توانسته چیزی ارزشمندتر مانند روغن، نوشیدنی یا غلات به جای آن برگردانده شود. این دستگاه از وزن سکه برای به کار انداختن اهرمی که در یک تابه می‌افتاد استفاده می‌کرد، بنابراین شاید می‌توانست با یک سنگ نسبتاً سنگین فریب بخورد، اما ایده اصلی وجود داشت.

برای دستیابی به بسیاری از این شاهکارها، هیرو نیاز به درک جنبه‌های کلیدی فیزیک، مانند رفتار سیالات، چه مایعات و چه گازها، داشت. او کتاب‌هایی در مورد ریاضیات و مکانیک نوشت که فرمول‌هایی برای مساحت مثلث‌ها و حجم اشکال ارائه می‌دهند، اما اینکه چقدر از این کتاب‌ها بدیع بودند، احتمالاً هرگز مشخص نخواهد شد.

با این حال، برای اکثر مخاطبانش، این کتاب‌ها واقعاً باید شبیه کار یک شعبده‌باز یا کسی که مورد لطف خدایان قرار گرفته بود، به نظر می‌رسیدند.

بخش زیادی از کارهای هیرو برگرفته از کارهای ارشمیدس بود، کسی که اگرچه کاملاً نوآور به تصویر کشیده شده در آخرین فیلم ایندیانا جونز نبود، اما همچنان اصلی را که هنوز در کلاس‌های علوم امروزی تدریس می‌شود، با فناوری‌ای که معجزه‌آسا به نظر می‌رسید، ترکیب می‌کرد. این فناوری‌ها شامل توانایی بالا بردن آب به سمت بالا و پرتاب اشیاء در فواصل بسیار دور بود.

با این حال، در حالی که ارشمیدس از ماشین‌های خود برای تغذیه مردم یا پیروزی در نبردها استفاده می‌کرد، به نظر می‌رسد هیرو بخش زیادی از کار خود را به خلق شگفتی و سرگرمی، مانند نمایش‌های شعبده‌بازی مدرن، اختصاص داده است.

ممکن است هیرو زمان زیادی را به این موارد اختصاص داده باشد، زیرا به وجد آوردن مردم، معیشت یا شادی او بوده است، اما مورخ علم، ای. جی. دراخمن، استدلال می‌کند: «هیرو معلم فیزیک بود که پنوماتیک بخشی از آن است. این کتاب متنی برای دانش‌آموزان است و هیرو ابزارهایی را که دانش‌آموز باید بداند، توصیف می‌کند، همانطور که یک کتاب درسی فیزیک مدرن قوانین حاکم بر فرفره یا میمون بالارونده را توضیح می‌دهد. اسباب‌بازی‌ها بخش زیادی از کتاب را اشغال می‌کنند، زیرا چنین اسباب‌بازی‌هایی در آن زمان بسیار مد بودند و علم پنوماتیک برای موارد بسیار کمی استفاده می‌شد.»

اگر بخشی از شهر هیرو سوخته باشد، ممکن است تنها اسناد مربوط به جادوگران باستانی‌تری را که به طور مشابه از فیزیک برای ایجاد توهم استفاده می‌کردند، با خود برده باشد. اگر چنین باشد، بیش از هزار سال طول می‌کشد تا گالیله، نیوتن، بویل و همکارانش علم خود را دوباره کشف کنند و به دیگران اجازه دهند اصول آن را در کاربردهای جدی‌تری که اکنون جهان را قدرتمند می‌کند، به کار گیرند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *