“آژنگ نیوز”:فیلم انیمیشن «فانتازیا» اولین نمایش عمومی خود را در چنین روزی در سال ۱۹۴۰ میلادی تجربه کرد و به یکی از جنجالی‌ترین آثار دیزنی تبدیل شد، به خاطر بدشانسی‌اش مورد تمسخر قرار گرفت و به خاطر هنر بصری خیره‌کننده‌اش مورد ستایش قرار گرفت.

این فیلم در تئاتر برادوی نیویورک به نمایش درآمد، تلفیقی پیشگامانه از انیمیشن و موسیقی کلاسیک را به نمایش گذاشت. پس از موفقیت فیلم‌های قبلی مانند «سفید برفی و هفت کوتوله» و «پینوکیو»، والت دیزنی با خلق اثری که بر موسیقی بیش از روایت تأکید داشت، در پی گسترش مرزهای انیمیشن بود.

سکانس آغازین فیلم که با «توکاتا و فوگ در ر مینور» اثر یوهان سباستین باخ تنظیم شده بود، از روایت سنتی داستان اجتناب کرد و در عوض، تفسیری بصری انتزاعی ارائه داد. این انتخاب باعث جنجال در میان منتقدان موسیقی شد که این سوال را مطرح می‌کردند که آیا تجسم موسیقی، خلوص آن را تضعیف می‌کند یا خیر. یک نوآوری فنی قابل توجه برای فیلم، «فانتازیا» بود، یک سیستم ضبط چند آهنگه که تجربه شنیداری را افزایش می‌داد و موسیقی را به روشی ارائه می‌داد که قبلاً دیده نشده بود.

فانتازیا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تولید فانتازیا توسط استودیوی والت دیزنی، موسیقی کلاسیک را به چندین نسل معرفی کرده است. موسیقی متن این فیلم توسط ارکستر فیلادلفیا به رهبری لئوپولد استوکوفسکی اجرا و توسط آهنگساز دیمز تیلور روایت شد. موسیقی شامل توکاتا و فوگ در ر مینور اثر یوهان سباستین باخ، با ارکستراسیون لئوپولد استوکوفسکی؛ گزیده‌هایی از سوئیت فندق‌شکن اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی؛ شاگرد جادوگر اثر پل دوکاس؛ آیین بهار اثر ایگور استراوینسکی؛ سمفونی پاستورال (سمفونی شماره ۶) اثر لودویگ ون بتهوون، «رقص ساعات» اثر آمیلکاره پونچیلی؛ و شب در کوهستان بالد اثر مودست موسورگسکی، همراه با «آوه ماریا» اثر فرانتس شوبرت بود. علاوه بر این، فانتازیا اولین فیلم انیمیشنی بود که با صدای استریوفونیک منتشر شد و تیم روابط عمومی دیزنی آن را «صدای فانتزی» نامید.

«فانتازیا» با وجود جاه‌طلبی هنری‌اش، در ابتدا با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و در گیشه با مشکل مواجه شد، که باعث شد دیزنی در آینده پروژه‌های مشابه را دوباره بررسی کند. با این حال، در طول دهه‌ها، این فیلم به ویژه در بین مخاطبان جوان محبوبیت پیدا کرد و تأثیر قابل توجهی بر صنعت انیمیشن گذاشت. میراث آن شامل الهام بخشیدن به انیماتورهای آینده برای ترکیب موسیقی و انیمیشن به روش‌های نوآورانه و کمک به تکامل داستان‌سرایی و تکنیک‌های انیمیشن است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *