“آژنگ نیوز”:اعتصاب تاکسیهادرمهرماه سال ۱۳۳۷خورشیدی که سه روز و نیمه به طول انجامید؛ به خیلی ها ضرر زد و البته به بعضیها منفعت رساند. این مطلب بایک حساب ساده و جالب ثابت میشود.
دراین زمان تهران در حدود ده هزار اتومبیل تاکسی و کرایه کار میکرد.اگر بطور متوسط در روز هر یک از این اتومبیلها دویست ریال بنزین و روغن مصرف می کردند مجموع پولی که روزانه از این بابت خرج میشد دو میلیون ریال خواهد بود و بنابراین در حدود هفت میلیون ریال در مدت اعتصاب به شرکت ملی نفت ضرر وارد شد .

اعتصاب تاکسی رانان
بعلاوه هر تاکسی معمولا در حدود پنجاه تومان استفاده و در آمد خالص روزانه داشت و بدین ترتیب ۱۷٫۵ میلیون ریال در مدت اعتصاب به مالکین و دارندگان تاکسیها ضرر وارد آمد .حال باید دید این مبلغ به جیب چه کسانی رفت؟ بطور قطع قسمت عمده آن در جیب اغلب مردم و همه تاکسی سوارها باقی ماند. برای اینکه در این مدت بیشتر پیاده رفتند و اغلب با دادن۲ ریال سوار اتوبوس شدند.بقیه اش نیز نصیب شرکتهای اتوبوس رانی گردید .
در صورتیکه هر تاکسی روزانه هشتاد نفر مسافر سوار میکردند در روزهای اعتصاب ۲۸۰ هزار نفر تاکسی سوار بدون وسیله ماندند و بیشتر سوار اتوبوس شدند و چون بلیط اتوبوس۲ ریال است بنابراین پانصد و شصت هزار ریال بیشتر ایام عادی عاید اتوبوسها گردید.

درشکه سواری مردم در روزهای اعتصاب تاکسی ها
تا حالا سابقه نداشت که کلیه رانندگان تاکسی به اینصورت دامنه دار اقدام به اعتصاب کنند.البته این اعتصاب همانگونه که اشاره شد سه روزو نیمه به پایان رسید.
تقریبا در همان زمان در لندن نیز تاکسی ها اعتصاب کرده بودند این بود که چرچیل هم تصمیم بی سابقه ای گرفت .از طرف دولت به ارتش دستور داده شداتومبیلهای ارتشی در خطوط شهری بکار بیافتند و مسافرین را با دریافت نرخ و بلیط معمولی سوار کند چرچیل هم شخصا از کلیه اعضای حزب محافظه کار درخواست نمود اگر به دوام حکومت محافظه کار علاقه دارند اتومبیلهای شخصی خودشان را برای حمل مسافرین در لندن و شهرهای بزرگ صنعتی بکار بیاندازند.

کامیون سواری در روزهای اعتصاب تاکسی ها
چرچیل برای آنکه حرفش در اعضای حزب تاثیر داشته باشد وقتی ساعت کار وزارتخانه تمام شد اتومبیل شخصی خودش را سوار شد و شخصا مشغول حمل مسافرین گردید و یک تابلو تاکسی هم جلو شیشه اتومبیل زدوتا آخر شب در خیابانها مسافر سوار میکرد. ولی نه مجانی بلکه تقریبا نصف نرخ معمولی را از مسافرین میگرفت. پولی را که از این رانندگی تاکسی جمع کرده بود روز بعد به عنوان اعانه به جمعیت مصدومین جنگ فرستاد .
گروه تاریخ
