“آژنگ نیوز”:آلبوم تصاویر ساخت راهآهن سراسری ایران جفری ادلستون؛یک آلبوم عکس تاریخی با اهمیت , شامل ۱۰۰عکس است..این تصاویر به صورت کارت پستال چاپ شده وبیش از ۴۰ ایستگاه راهآهن (بندر شاه، بندر شاهپور، شاهی، ورسک، تهران، گدوک، بنه وار، اندیمشک، اراک، نکا و غیره)، پلها (تجن، دوآب، کرج، آبدیز، کارون، گورگور، اهواز و غیره)، تونلها، موتورخانهها، موتورهای بخار، خانههای کارگران و غیره را نشان میدهد؛تاریخ این تصاویر حدود دهه ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹خورشیدی)است.

این تصاویر دستاوردها و دشواریهای راهآهن ایران در طول ۱۵ ماهه اول که ساخت آن آغاز شد را نشان می دهد.
چنانکه اشاره شد این آلبوم شامل ۱۰۰ عکس اصلی ژلاتین نقرهای از کل مسیر راهآهن از بندر ترکمن تا بندر امام خمینی است. تقریباً ۳۰ عکس، ایستگاهها (بندرشاه، بهشهر، نکا، تهران، ساری، گدوک، شاهی، شیرگاه، زیراب و غیره)، پلها (تجن، ورسک یا «پیروزی»، دوآب)، کارگاههای تعمیراتی، یک تونل و نماهای کلی از لشکر شمالی را که از بندرشاه در دریای خزر تا تهران امتداد دارد، به تصویر میکشد. در طول اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی، این خط از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ توسط اتحاد جماهیر شوروی کنترل میشد. بیشتر عکسها (بیش از ۶۰ عکس) لشکر جنوبی (بین تهران و بندرشاهپور در خلیج فارس) را نشان میدهند که توسط نیروهای بریتانیایی و مهندسان امپراتوری سلطنتی (RE) در اوایل دهه ۱۹۴۰ اداره میشد. این عکسها حدود … ۲۵ ایستگاه: تهران (نمای بیرونی و داخلی: نمای کلی، سالن ساختمان ایستگاه، یکی از سکوها، موتورخانه تهران و غیره)، کرج (نمای کلی ایستگاه و پل کرج)، اراک (نمای کلی، موتورخانه و موتورخانهها)، بیشه (نمای کلی و بیمارستان)،

دوکوهه (نمای کلی و یک پل نزدیک)، اندیمشک (نمای کلی، یک پل نزدیک، تأسیسات نفتی، موتورخانه)، اهواز (نمای کلی، موتورخانه، پل جاده اهواز)، مازو، بالارود، شهبازان و غیره. برخی از عکسها مخازن نفت، تونلها، خانه کارگران، مناظری از خط جنوبی و غیره را به تصویر میکشند. حداقل ۷ عکس، ایستگاهها (گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود)، یک موتورخانه و یک خانه کارمندان در خط شرقی راهآهن (از تهران به شاهرود) را نشان میدهند. نام ایستگاهها و موتورهای قطار در چندین عکس قابل مشاهده است. این آلبوم همچنین شامل دو کارت پستال مربوط به دورههای مختلف است که کنسولگری بریتانیا در بوشهر (بوشهر) و نمونهای از معماری ایرانی را نشان میدهد.

این آلبوم متعلق به جفری ادلستون ویلر، نظامی و دیپلمات برجسته بریتانیایی (۱۸۹۷-۱۹۹۰)، زمانی که همکار سفارت بریتانیا در تهران (۱۹۴۶-۱۹۵۰) بود، اهدا شد. جفری در سال ۱۹۱۵ به عنوان ستوان دوم به هنگ سلطنتی غربی سوری ملکه پیوست و قبل از پایان جنگ جهانی اول به درجه سروانی رسید. از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵، او به عنوان افسر اطلاعاتی که هند، فلسطین و مالت را پوشش میداد، به ستاد کل پیوست. در سال ۱۹۲۶، ویلر به عنوان وابسته نظامی بریتانیا در مشهد، ایران خدمت کرد و از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۱ در عراق مستقر بود. ویلر یک دهه و نیم بعدی را در هند گذراند و در آنجا در وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و ستاد کل ارتش خدمت کرد. در سال ۱۹۴۶، ویلر در سفارت بریتانیا در تهران، ایران (۱۹۴۶-۱۹۵۳) مستقر شد، جایی که تا زمان بازگشت به لندن در سال ۱۹۵۰، به عنوان مشاور مطبوعاتی و شرقی خدمت کرد. او در سال ۱۹۴۹ با درجه سرهنگ دومی از ارتش هند بازنشسته شد.

این آلبوم با یک نسخه چاپی نادر از روزنامه Railway Gazette تکمیل شده است که خلاصهای از کار بریتانیا در ساخت راهآهن ایران در سالهای ۱۹۴۱-۱۹۴۲ را ارائه میدهد. در مجموع، مجموعهای گسترده و جالب از عکسهای اولیه و اصلی از سیستم اصلی راهآهن در ایران است.
ساخت راهآهن سراسری ایران در سال ۱۹۲۷ میلادی (۱۳۰۶ خورشیدی) آغاز شد. این راهآهن سراسری ایران که در سال ۱۹۳۸ (۱۳۱۷میلادی)تکمیل و منحصراً با بودجه ملی ساخته شد. این راه آهن به طول ۱,۳۹۴ کیلومتر، دریای خزر را در شمال شرقی به خلیج فارس در جنوب غربی متصل میکرد.

پس از اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی (۱۹۴۱-۱۹۴۲)، متفقین راهآهن سراسری ایران را به دست گرفتند: مهندسان بریتانیایی و سلطنتی امپراتوری (RE) بخش جنوبی بین تهران و بندر شاهپور را اداره میکردند و ارتش شوروی بخش شمالی بین تهران و بندر را اداره میکرد.
گروه تاریخ
