“آژنگ نیوز”: کتاب چگونه پیشرفت پایان مییابد: فناوری، نوآوری و سرنوشت ملتها ؛منتشر شد.نویسنده:کارل بندیکت فری .
در فهرست نامزدهای جایزه کتاب سال تجاری فایننشال تایمز و شرودرز قرار گرفت چگونه ۱۰۰۰ سال تاریخ جهانی نشان میدهد که چرا پیشرفت فناوری و اقتصادی اغلب با رکود و حتی فروپاشی همراه است
جلد سخت قیمت: ۳۵.۰۰ دلار / ۳۰.۰۰ پوند شابک: تاریخ انتشار: ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۵ کپی رایت: ۲۰۲۵ تعداد صفحات: ۵۵۲

در کتاب «چگونه پیشرفت پایان مییابد»، کارل بندیکت فری این باور مرسوم را که پیشرفت اقتصادی و فناوری اجتنابناپذیر است، به چالش میکشد. در بیشتر تاریخ بشر، رکود امری عادی بوده است و حتی امروزه پیشرفت و رفاه در بزرگترین و پیشرفتهترین اقتصادهای جهان – ایالات متحده و چین – کمتر از حد انتظار بوده است. فری برای درک اینکه چرا نمیتوانیم به هیچ جهش بزرگی که با هوش مصنوعی به جلو حرکت میکند، وابسته باشیم، سفری قابل توجه و جذاب در سراسر جهان، در طول ۱۰۰۰ سال گذشته، ارائه میدهد تا توضیح دهد که چرا برخی از جوامع در پی تغییرات سریع فناوری شکوفا میشوند و برخی دیگر شکست میخورند.
فری با بررسی لحظات کلیدی تاریخی – از ظهور موتور بخار تا طلوع هوش مصنوعی – نشان میدهد که چرا تغییرات فناوری، کل تمدنها را شکل داده و گاهی اوقات آنها را بیثبات کرده است. او بررسی میکند که چرا برخی از قدرتهای پیشرو فناوری گذشته – مانند چین سونگ، جمهوری هلند و بریتانیای ویکتوریا – در نهایت برتری نوآورانه خود را از دست دادند، چرا برخی از کشورهای مدرن مانند ژاپن دورههایی از رشد سریع و به دنبال آن رکود داشتند، و چرا اقتصادهای برنامهریزی شده مانند اتحاد جماهیر شوروی پس از جهشهای کوتاه پیشرفت فروپاشیدند.
فری از یک تنش تکرارشونده در تاریخ پرده برمیدارد: در حالی که تمرکززدایی، کاوش در فناوریهای جدید را تقویت میکند، بوروکراسی برای سنجش آنها بسیار مهم است. وقتی نهادها نتوانند با تغییرات فناوری سازگار شوند، رکود ناگزیر به دنبال آن میآید. تنها با ایجاد تعادل دقیق بین تمرکززدایی و بوروکراسی، ملتها میتوانند در درازمدت نوآوری و رشد کنند – یافتههایی که پیامدهای نگرانکنندهای برای ایالات متحده، اروپا، چین و سایر اقتصادهای امروز دارند.
کتاب «چگونه پیشرفت پایان مییابد» از طریق روایتی غنی که تاریخ، اقتصاد و فناوری را در هم میآمیزد، نشان میدهد که مدیریت آینده مستلزم آن است که ما درسهای درستی از گذشته بگیریم.
گروه رسانه