“آژنگ نیوز”:اولین خلبان زن ایرانی دوشیزه اینا اوشید بود که در باشگاه هواپیمایی کشوری هوانوردی یاد گرفت و توانست دوره کامل خلبانی آموزشگاه را در شهریور ۱۳۲۳ تمام کند.این اولین زنی بود که از این باشگاه آموزشی با سابقه ۱۰ ساله فارغ التحصیل می شد.

باشگاه هواپیمایی کشوری از آبان ماه ۱۳۱۸ آغاز بکار کرد.منظور از تاسیس باشگاه هواپیمایی آشنا ساختن مردم به هواپیمایی کشوری و ترویج خلبانی کشوری بود.
در ابتدا یکصد و چهل تن از جوانان کشور برای فراگرفتن فن خلبانی داو طلب گردیدند و باشگاه پس از امتحانات مقدماتی تعلیم آنان را به صورت تئوری شروع نمود در مشهد و تبریز و اهواز و شیراز نیز عده داوطلب به فرا گرفتن فن خلبانی مشغول شدند.
در مهر ماه ۱۳۲۰ فرودگاه کشوری به مساحت یک میلیون متر مربع در یازده کیلومتری راه قدیم کرج آماده پرواز گردید. و هواپیماهای باشگاه از آمریکا به کشور وارد گردید در اردیبهشت ماه ۱۳۲۱ فرودگاه کشوری افتتاح شد و در خرداد ۱۳۲۱ آموزشگاه خلبانی کشوری به صورت عملی از میان عده زیادی داوطلب:تنها ۲۳ نفر که حائز شرایط لازم از نظر تندرستی و معلومات بودند؛ پذیرفته وشروع بتعلیم نمود .

این آموزش با پرداخت هزینه مختصری صورت میگرفت.باشگاه از داوطلبان ایرانی ساعتی ۳۰۰ ریال و از اتباع خارجه ۴٠٠ ریال هزینه پرواز دریافت میداشت .
باشگاه هواپیمائی داراى یک ساختمان دو طبقه بود که دو هزار و پانصد متر زیر بنا داشت این ساختمان کاملا تمام شده بود ولی بواسطه نداشتن بودجه کافی و از طرفی بمناسبت عدم احتیاج در و پنجره های آن شیشه اندازی نشده
و قابل سکونت نبود.
فرودگاه کشوری دارای دو آشیانه فلزی بود که گنجایش ۵۰ هواپیمای یک موتوره را داشت.باشگاه هواپیمائی در سال ۱۳۲۶ خورشیدی اقدام به خرید۴ دستگاه هواپیمای بی موتور نموده بود. این هواپیماها از دولت فرانسه خریداری شده و لوازم یدکی آنها نیز تهیه و ترتیبی داده شده بود که در آینده نیز از این نوع هواپیما در ایران ساخته و آماده پرواز گردد.

در این زمان در باشگاه حدود ۲۰ هواپیمای آماده پرواز وجود داشت .روز جمعه ها مردم می توانستند با پرداخت هزینه با این هواپیماها به صورت تفریحی پرواز کنند. تعداد زیادی از مسافران این هواپیماها کودکان بودند. چون در آنروزگار در تهران شایع بود که پرواز کودکان با هواپیما یکی از راهها ی درمان سیاه سرفه است!!
تهیه و تدوین:حسن محرابی
گروه تاریخ