“آژنگ نیوز”: مخترعینی که با اختراع خود کشته شده اند ؛بخشی دلخراش ازتاریخ است.متاسفانه، همه نمیتوانند توماس ادیسون یا جورج استفنسون باشند. در حالی که اکثر مخترعان به خاطر چیزی که جهان را تغییر داده و زندگی ما را بهتر کرده است، به یاد آورده میشوند، تعداد کمی از آنها چیزی آنقدر ناقص یا کاملاً خطرناک ارائه دادند که نه تنها کار نکرد، بلکه برای خالق آن نیز کشنده بود.
در اینجا نگاهی به هشت مخترعی میاندازیم که توسط اختراعات خودشان کشته شدند.
۱. فرانتس رایشلت
رایشلت یک خیاط اتریشی-مجارستانی بود که در آغاز قرن گذشته در پاریس زندگی میکرد. او شیفته اختراع چتر نجاتی شد که جان خلبانانی را که مجبور به ترک هواپیماهای خود در روزهای اولیه پرواز بودند، نجات دهد. او هر لباس را روی آدمکها آزمایش کرد و آنها را از پنجره آپارتمان طبقه پنجم خود به بیرون انداخت. در حالی که آزمایشهای اولیه موفقیتآمیز بودند، اصلاحات بعدی لباس را بدتر کرد.
رایشلت که از این شکست ناامید نشده بود، خود را متقاعد کرد که لباس به دلیل عدم آزمایش از ارتفاع کافی، باز نمیشود. او موفق شد اداره پلیس را متقاعد کند که به او اجازه دهد لباسش را از سکوی اول برج ایفل آزمایش کند. وقتی رایشلت به برج مراجعه کرد و به پلیس اطلاع داد که قصد دارد به جای استفاده از آدمک، خودش لباس را آزمایش کند، مجوز به سرعت لغو شد. خیاط تصمیم گرفت بدون مجوزهای لازم ادامه دهد و قبل از اینکه کسی بتواند جلوی او را بگیرد، فوراً از سکو پرید. چتر نجات به درستی باز نشد و رایشلت از ارتفاع ۱۸۷ فوتی سقوط کرد و جان باخت.

۲. جیم فیککس
در حالی که جیم فیککس دویدن را اختراع نکرد، اما سرگرمی دویدن را به توجه عموم رساند. او این شور و شوق را زمانی آغاز کرد که کتاب پرفروشش، «کتاب کامل دویدن»، در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد. این کتاب بیش از یک میلیون نسخه فروخت و فیکس را به شهرت و ثروت رساند.
متأسفانه، فیکس نتوانست زندگی یک نویسنده ثروتمند و پرفروش را برای مدت طولانی ادامه دهد. در ۲۰ ژوئیه ۱۹۸۴، او برای دویدن بیرون رفت و بر اثر حمله قلبی درگذشت. او تنها ۵۲ سال داشت و متأسفانه از آن زمان تاکنون سوژه شوخیها بوده است.
۳. کارل سوچک
سوچک یک بدلکار حرفهای اهل چکسلواکی بود که یک بشکه قرمز روشن ۹ فوتی طراحی کرد. هدف از این بشکه محافظت از او هنگام عبور از آبشار نیاگارا در سال ۱۹۸۴ بود. سقوط از ارتفاع ۱۰۰۰ فوتی بر فراز آبشار موفقیت چشمگیری بود و برای سوچک شهرت و پول کافی را به ارمغان آورد تا موزه خودش را در آبشار افتتاح کند. با این حال، این شرکت همچنین یک شرکت را متقاعد کرد که از یک پرتاب دیگر، این بار به داخل یک مخزن آب از پشت بام ورزشگاه هوستون آسترودوم، حمایت مالی کند.
با وجود هشدارهای ایول کنیول، سوچک از سقف با بشکه به پایین پرتاب شد که به جای افتادن در آب، به دیواره مخزن برخورد کرد. بدلکار به شدت مجروح شد و اندکی پس از بیرون کشیده شدن از بشکه در مقابل تماشاگران وحشتزده، درگذشت.
۴. توماس اندروز
در حالی که توماس اندروز، معمار مشهور نیروی دریایی، ممکن است کشتی یا حتی کشتی اقیانوسپیما را اختراع نکرده باشد، اما او مرد پشت پرده کشتیای بود که در یکی از بزرگترین فجایع دریایی تمام دوران – تایتانیک – درگیر شد. در سال ۱۹۰۷، اندروز کار بر روی سه کشتی اقیانوسپیما جدید را آغاز کرد که بزرگترین و لوکسترین کشتیهای ساخته شده تا به امروز بودند. کشتیهایی که او و تیمش طراحی کردند، بریتانیک، المپیک و تایتانیک بودند.
اندروز که در مورد ارتفاع دیوارههای ضد آب و تعداد قایقهای نجاتی که کشتیها باید حمل کنند، تصمیم سرنوشتساز خود را برای سفر به نیویورک در اولین سفر دریایی تایتانیک نادیده گرفته بود، تصمیم سرنوشتسازی گرفت. او به همراه بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر، هنگامی که کشتی در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ با کوه یخ برخورد کرد و غرق شد،زیر آب رفت.
۵. هنری اسمولینسکی
هنری اسمولینسکی فارغالتحصیل مهندسی هوانوردی بود که به همراه همکار فارغالتحصیل خود، هارولد بالک، در اوایل دهه ۱۹۷۰ شرکت مهندسان پیشرفته خودرو را برای ساخت یک ماشین پرنده تشکیل دادند. آنها دو نمونه اولیه ساختند که هر دو شامل یک فورد پینتو جوش داده شده به بدنه یک هواپیمای سسنا اسکای مستر بودند.
در طول یک پرواز آزمایشی در سال ۱۹۷۳، در حالی که اسمولینسکی پشت فرمان و بلیک در صندلی مسافر نشسته بود، جوشکاری بد باعث جدا شدن سسنا از پینتو شد و این دستگاه به زمین افتاد و سقوط کرد. هر دو مرد فوراً کشته شدند.
۶. دکتر سابین آرنولد فون سوچوکی
اگرچه از نظر مدرن، اوج دیوانگی به نظر میرسد، اما یک جنون کوتاه اما مرگبار برای استفاده از مواد رادیواکتیو در وسایل خانگی روزمره وجود داشت. در اوج این مد در سال ۱۹۱۵، دکتر سابین آرنولد فون سوچوکی شرکت مواد درخشان رادیوم را تأسیس کرد که دختران نوجوان را برای درد کشیدن به کار میگرفت.
۷. توماس میدگلی جونیور
توماس میدگلی جونیور به دلیل نقش عمدهای که در توسعه بنزین سربدار و کلروفلوئوروکربنها ایفا کرد، توسط مورخ محیط زیست، جی. آر. مکنیل، به عنوان مردی توصیف شد که «بیشتر از هر موجود زنده دیگری در تاریخ زمین، تأثیر نامطلوبی بر جو داشته است». با این حال، این اختراعات نبود که او را کشت.
میدگلی در سال ۱۹۴۰ در سن ۵۱ سالگی به فلج اطفال مبتلا شد که او را به شدت ناتوان کرد. در پاسخ، او مجموعهای پیچیده از طنابها و قرقرهها را اختراع کرد تا به او کمک کند بدون کمک از رختخواب بیرون بیاید. با این حال، در ۲ نوامبر ۱۹۴۴، او مرده پیدا شد. حکم رسمی این بود که او در اختراع خود گیر کرده و بر اثر خفگی درگذشته است. با این حال، خانوادهاش به طور خصوصی معتقد بودند که او خودکشی کرده است.
۸. کوپر فیپس کولز
کولز مخترع و کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی بود که در طول جنگ کریمه یک برجک توپ گردان اختراع کرد که متعاقباً روی چندین کشتی بریتانیایی نصب شد. این طرح سرانجام پس از جایگزینی موتورها با بادبانها، به استاندارد تمام کشتیهای جنگی تبدیل شد و امکان قوسهای بزرگ آتش را بدون مانع بادبانها، دکلها و دکلها فراهم میکرد.
در سال ۱۸۶۶، نیروی دریایی سلطنتی موافقت کرد که HMS Captain، یک کشتی جنگی آزمایشی که کولز طراحی کرده بود، بسازد. کشتی کولز که سه سال بعد به آب انداخته شد، به دلیل یک دوره بیماری مداوم، در بیشتر مراحل ساخت کشتی حضور نداشت. در نتیجه، این کشتی بخار با بدنه آهنی، سنگین و ناپایدار بود. کمی پس از نیمه شب هفتم سپتامبر ۱۸۷۰، کشتی HMS Captain در طوفانی واژگون شد و ۴۷۲ نفر جان خود را از دست دادند. در میان آنها کوپر فیپس کولز بود که در سن ۵۱ سالگی با اختراع خود غرق شد.
گروه گزارش