“آژنگ نیوز”:نوشیدنی فانتا نخستین بار در جنگ جهانی دوم توسط نازی ها تولید شد.فوریه ۱۹۴۴ است و برلین در تلاش برای بازیابی خود پس از بمباران هوایی آمریکا است. اما زندگی و صنعت در حومه شهر ادامه دارد. در خانههای روستایی، صدای بطریها به گوش میرسد و ترکیبی از محکومین سابق، کارگران چینی و سایر کارگران، بطریهای شیشهای را از چیزی که احتمالاً مایعی کدر و قهوهای رنگ بود، پر میکنند.
این یکی از عملیات بطریسازی موقت کوکاکولا است و آنها نوشیدنی مخصوص آلمان نازی را تولید میکنند. حتی در طول جنگ، آلمانیها فانتای خود را میخواهند. نوشیدنی غیرالکلی فانتا توسط کوکاکولا، یک شرکت آمریکایی، در طول جنگ جهانی دوم در داخل آلمان نازی اختراع شد.

این نوشابه جدید که در اوج رایش سوم توسعه یافت، محبوبیت مداوم این برند را تضمین کرد. فانتا به یک نقطه غرور ملی تبدیل شد و توسط عموم مردم آلمان، از خانمهای خانهدار گرفته تا بالاترین مقامات حزب نازی، مصرف میشد. این نوشیدنی از نظر فنی طعم میوه داشت، اما منابع محدود زمان جنگ باعث شد که این توصیف کاملاً دقیق نباشد. مواد تشکیلدهندهاش چندان اشتهاآور نبودند: الیاف سیب مانده، پوره سیبزمینی و آب پنیر، یک محصول جانبی پنیر. مارک پندرگراست، نویسندهی کتابهای «برای خدا، کشور و کوکاکولا»، این گذشتهی پنهان را آشکار کرد و گفت: «[فانتا] از تهماندهی تهماندهها درست میشد. فکر نمیکنم طعم خیلی خوبی داشته باشد.»
زمانی که هیتلر و رایش سوم به اتریش لشکرکشی کردند، کوکاکولا تقریباً یک دهه بود که در آلمان حضور داشت.در سال ۱۹۳۳، درست زمانی که هیتلر و حزب نازی در حال به قدرت رسیدن بودند، مکس کیث (با تلفظ «کایت») آلمانیتبار، شرکت تابعه آلمانی این شرکت، یعنی کوکاکولا GmbH، را به دست گرفت.
کیث شخصیتی با ابهت بود: قدبلند، ترسناک، با «سبیل کوچک جارویی» (شبیه به سبیل هیتلر)، جذاب اما تندخو و کاملاً وفادار به کوکاکولا. پندرگراست میگوید: «[کیت] برای وفاداری خود به این نوشیدنی و به شرکت، بیش از وفاداری به کشورش ارزش قائل بود.» به همین دلیل، او هیچ مخالفتی با افزایش فروش با مرتبط کردن کوکاکولا با هر جنبهای از زندگی آلمانیها و به طور فزایندهای، حکومت نازیها نمیدید.

در آمریکا، شرکت کوکاکولا – به رهبری رابرت وودراف – این امر را از حضورش در آلمان منصرف نکرد. این شرکت از المپیک ۱۹۳۶ برلین که وودراف در آن شرکت داشت، حمایت مالی کرد و بنرهایی با لوگوی کوکاکولا در کنار صلیب شکسته تهیه کرد. کیث از جشن دهمین سالگرد تأسیس شرکت کوکاکولا استفاده کرد تا به افتخار پنجاهمین سالگرد تولد دیکتاتور، یک سلام نازی (Sieg-Heil) دستهجمعی ترتیب دهد. او اعلام کرد که این کار «برای بزرگداشت عمیقترین تحسین ما نسبت به پیشوایمان» است.
کوکاکولا تنها شرکتی نبود که تجاوز روزافزون هیتلر را نادیده میگرفت. سایر صنایع آمریکایی، مانند هالیوود، جنایات حقوق بشری آلمان نازی را نادیده گرفتند و برای حفظ تجارت آلمان تمام تلاش خود را کردند.ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم به این معنی بود که شرکتهای آمریکایی باید فوراً تمام فعالیتهای تجاری خود را با دشمن متوقف میکردند. علاوه بر این، دولت آلمان تهدید میکرد که مشاغل «متعلق به دشمن» را تصرف خواهد کرد.
شرکت کوکاکولا در آستانه ورشکستگی بود. کیث نمیتوانست کوکاکولا تولید کند و در هر مقطعی، دولت نازی میتوانست شرکت محبوب او را تصرف کند. اما او یک ایده داشت: او به یک نوشیدنی جایگزین مخصوص بازار آلمان نیاز داشت.
کیت با همکاری شیمیدانهایش، در چارچوب محدودیتهای جیرهبندی زمان جنگ، دستور پختی را تدوین کرد. این نوشیدنی اساساً از پسماندهای سایر صنایع غذایی تهیه میشد: تراشههای میوه، الیاف و تفاله سیب، شکر چغندر و آب پنیر، مایعی که پس از دلمه شدن و صاف شدن شیر در طول تولید پنیر باقی میماند.

کیت برای نامگذاری این ترکیب به تیمش گفت که از تخیل خود استفاده کنند. جو نیپ، فروشنده، «فانتا»، مخفف کلمه آلمانی «فانتزی» را پیشنهاد داد. این نام ماندگار شد.
فانتا شرکت کوکاکولا را نجات داد. فروش در طول جنگ به تدریج افزایش یافت، به خصوص زمانی که یافتن گزینههای دیگر سختتر و سختتر شد. این نوشیدنی فقط برای نوشیدن هم نبود. فانتا به دلیل جیرهبندی شدید شکر، به عنوان شیرینکننده سوپ محبوب بود، زیرا شهرت این نوشیدنی باعث شد که پس از سال ۱۹۴۱ از جیرهبندی معاف شود.
تهیه و تدوین:علی محرابی
گروه گزارش