“آژنگ نیوز”:فواره مارسل دوشان یک طرح هنری انقلابی در زمان خود بود.در سال ۱۹۱۷ میلادی وقتی مارسل دوشانِ سنتشکن، بهطور ناشناس یک توالت چینی با امضای «آر. مات ۱۹۱۷» را بهعنوان یک مجسمه «آماده» به انجمن هنرمندان مستقل، گروهی که به پذیرش هر هنرمندی که میتوانست هزینه را بپردازد، معروف بود، ارائه داد، اتفاق غیرقابل تصوری رخ داد: این اثر هنری رد شد،

اگرچه خود دوشان از بنیانگذاران و اعضای هیئت مدیره این گروه بود. برخی حتی گمان کردند که این اثر یک جعل است، اما مجله دادا «مرد نابینا» از توالت بهعنوان یک اثر هنری دفاع کرد زیرا هنرمند آن را انتخاب کرده بود. این اثر هنری نشاندهنده تغییر از چیزی بود که دوشان آن را هنر «شبکیه» یا صرفاً بصری مینامید، به یک شیوه بیان مفهومیتر – که باعث ایجاد گفتگویی شد که تا به امروز در مورد آنچه که در واقع یک اثر هنری را تشکیل میدهد، ادامه دارد.
اگرچه تنها چیزی که از اثر اصلی باقی مانده، عکسی از آلفرد استیگلیتز (که اثر را دور انداخت) است که برای مجله گرفته شده است، اما چندین کپی مجاز از آن از دهه ۱۹۶۰ در مجموعههای بزرگ سراسر جهان موجود است.
گروه گزارش