“آژنگ نیوز”:میکلآنژ، با تابلو آخرین قضاوت جنجالی ایجاد کرد. اودرسال ۱۵۳۶–۱۵۴۱ حدود ۲۵ سال پس از تکمیل سقف کلیسای سیستین، میکلآنژ، دانشمند همهچیزدان دوره رنسانس، به واتیکان بازگشت تا روی نقاشی دیواریای کار کند که در قرنهای بعدی مورد بحث قرار گرفت. تصویر او از دومین ظهور مسیح در «آخرین قضاوت»، که از سال ۱۵۳۶ تا ۱۵۴۱ روی آن کار میکرد، بلافاصله با جنجال کلیسای کاتولیک ضد اصلاحات روبرو شد.

مقامات مذهبی به دلایل مختلف، از جمله سبکی که میکلآنژ با آن عیسی را نقاشی کرده بود (بدون ریش و به سبک کلاسیک اساطیر بتپرستی)، علیه این نقاشی دیواری صحبت کردند. اما تکاندهندهترین چیز، ۳۰۰ شخصیت این نقاشی بود که اکثراً مرد و عمدتاً برهنه بودند. در اقدامی به نام «کارزار برگ انجیر»، تکههایی از پارچه و گیاهان بعداً روی آناتومی مزاحم نقاشی شدند که برخی از آنها بعداً به عنوان بخشی از مرمت قرن بیستم حذف شدند.
گروه گزارش