آژنگ نیوز”: کتاب شرکت سهامی و قرن بیستم: تاریخ بنگاه‌های اقتصادی آمریکا ؛منتشر شد.نویسنده: ریچارد ان. لانگلوئیس.

بازنگری قطعی تاریخ اقتصادی، نهادی و فکری دوران مدیریتی

جلد سخت قیمت: ۲۹.۹۵ دلار / ۲۵.۰۰ پوند شابک: تاریخ انتشار (ایالات متحده): ۲۴ ژوئن ۲۰۲۵ تاریخ انتشار (بریتانیا): ۱۹ آگوست ۲۰۲۵ تعداد صفحات: ۸۱۶

شرکت سهامی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

قرن بیستم، قرن مدیریتی در ایالات متحده بود. یک تحول سازمانی، از سرمایه‌داری کارآفرینی به سرمایه‌داری مدیریتی، روایتی غالب را به وجود آورد: اینکه هماهنگی اداری توسط مدیران حرفه‌ای آموزش‌دیده برای اداره کارآمد سازمان‌های دولتی و خصوصی ضروری است. و با این حال، اگر مدیریت‌گرایی اوج بهره‌وری اداری بود، چرا هم عمل به آن و هم روایت همراه آن تا پایان قرن به ویرانه تبدیل شد؟ ریچارد لانگلوئیس در کتاب «شرکت و قرن بیستم» نسخه‌ای جایگزین ارائه می‌دهد: یک بازنگری و ارزیابی مجدد جامع و ظریف از تاریخ اقتصادی، نهادی و فکری دوران مدیریت. لانگلوئیس استدلال می‌کند که مدیریت‌گرایی نه به دلیل برتری ذاتی‌اش، بلکه به دلیل ارزش مشروط آن در اقتصاد جوان و به سرعت در حال توسعه آمریکا به شهرت رسید. ساختارهای مدیریت‌گرایی تنها به این دلیل تسلط خود را تثبیت کردند که فجایع بزرگ جنگ، رکود و جنگ دوباره بازارها را از میدان به در کردند، قیمت‌های نسبی را به هم ریختند و نهادهای حامی بازار را تضعیف کردند. لانگلوئیس می‌نویسد، تا پایان قرن بیستم، این نهادهای حامی بازار دوباره ظهور کردند تا مزیت را به سمت شیوه‌های سازمانی کارآفرینانه و بازارمحور سوق دهند. این روایت جدید و استادانه از ظهور و سقوط مدیریت‌گرایی، پیامدهای مهمی برای مباحث معاصر در مورد سیاست‌های صنعتی و ضدانحصار و نقش شرکت‌ها در قرن بیست و یکم دارد.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *