“آژنگ نیوز”:  آیا می‌دانستید که «شیشه ضد گلوله» واقعاً ضد گلوله نیست؟ اگر می‌خواهید دقیق باشید، فقط می‌توانید آن را شیشه «مقاوم در برابر گلوله» بنامید. هر اسمی که روی آن بگذارید، چنین شیشه‌ای یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های ایمنی دوران مدرن است. این شیشه جان انسان‌ها را نجات داده و امنیت را در بخش‌های مختلف، از بانکداری و دولت گرفته تا حمل و نقل شخصی و کاربردهای نظامی، متحول کرده است.

اشاره‌ای به ثبت اختراعی در سال ۱۹۰۲ توسط لو کاربون فرانسوی برای پوشش اشیاء شیشه‌ای با سلولوئید به منظور کاهش حساسیت آنها به ترک خوردن یا شکستن وجود دارد. اما منابع تاریخی تقریباً به اتفاق آرا، اعتبار اختراع شیشه ایمنی را به شیمیدان فرانسوی، ادوارد بندیکتوس، می‌دهند.

شیشه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بنابراین داستان شیشه ایمنی از زمانی آغاز می‌شود که بندیکتوس به طور تصادفی اصل اساسی شیشه چند لایه را در سال ۱۹۰۳ کشف کرد. روزی، هنگامی که او در آزمایشگاه خود در پاریس کار می‌کرد، یک فلاسک شیشه‌ای حاوی نیترات سلولز را از دست داد. او متوجه شد که در حالی که شیشه خرد می‌شود، قطعات آن به لایه شیمیایی خشک شده داخل آن متصل می‌مانند و از شکستن فلاسک جلوگیری می‌کنند.

این حادثه فکری را در ذهن بندیکتوس ایجاد کرد. پس از درک آنچه اتفاق افتاده بود، و پس از بررسی احتمالات مختلف محصول، او در سال ۱۹۰۹ حق ثبت اختراع را ثبت کرد. این حق ثبت اختراع برای چیزی بود که او آن را «سه‌گانه» می‌نامید، اولین شیشه چندلایه تجاری قابل استفاده. اختراع بندیکتوس شامل دو ورق شیشه با یک لایه میانی سلولوئیدی بود که شیشه را در هنگام ضربه در کنار هم نگه می‌داشت. به یاد داشته باشید، خود سلولوئید تقریباً نیم قرن قبل اختراع شده بود؛ بنابراین جای تعجب نیست که چنین ساندویچ شیشه‌ای زودتر از آن تصور نشده بود. جالب است که بندیکتوس بیشتر به خاطر نقاشی‌هایش شناخته می‌شود تا اختراع شیشه چندلایه.

شیشه عموماً ماده‌ای است که باید با نهایت دقت با آن برخورد شود.یک جسم شیشه‌ای که به زمین می‌افتد، احتمال بسیار بالایی برای خرد شدن و پراکندگی خرده‌های تیز دارد که می‌تواند باعث آسیب قابل توجهی به افراد نزدیک و حتی افرادی شود که بعداً با آن برخورد می‌کنند و روی قطعات تیز شیشه پا می‌گذارند یا آنها را برمی‌دارند. خوشبختانه انواع زیادی از شیشه وجود دارد که نسبت به گذشته ایمن‌تر شده‌اند. امروزه اکثر شیشه‌های تخت را می‌توان برای مقاومت در برابر ضربات سخت تقویت کرد.

اکنون، از آغاز قرن بیست و یکم، انواع شیشه‌های ایمنی در دسترس ما قرار دارد. کشورهایی مانند آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن به دلیل مقررات ایمنی خود در مورد استفاده از شیشه، برجسته هستند. ژاپن به دلیل آسیب‌پذیری‌های زمین‌شناسی خود، الزامات سختگیرانه‌ای در مورد عملکرد لرزه‌ای دارد. به طور کلی، شیشه‌های جلوی وسایل نقلیه اکنون باید از شیشه ایمنی لمینت ساخته شوند. پنجره‌های جانبی و عقب ممکن است از شیشه لمینت یا شیشه سکوریت ساخته شوند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *